Timemanagement is maar één van vier
In mijn branche is Timemanagement de gouden sleutel tot eeuwig geluk en ik zal niet ontkennen dat daar veel te winnen valt. Tegelijkertijd kun je heel efficiënt aan het verkeerde werken, kan er een crisis van rechts komen of doe je heel efficiënt wat een ander evengoed of beter kan doen. Dus zet ik de vier grote skills van Persoonlijke Productiviteit hier op rij:
Timemanagement:
- duidelijk activiteitenplan per dag en week
- nakomen van wat je hebt toegezegd
- goede inschatting maken van benodigde tijd
- niet afleidbaar zijn
- snel kunnen reageren op dringende zaken zonder de bestaande doelen uit het oog te verliezen
Prioriteitenmanagement:
- snapt organisatiedoelen en de daarvan afgeleide eigen doelen
- heeft op hoofdlijnen inzicht in de doelen van leden van eigen team
- richt zich hoofdzakelijk op doelen met het grootste belang
- handelt lagere prioriteiten af zonder zich af te laten leiden van de hogere
Crisismanagement:
- blijft kalm en gefocust in een crisis
- zoekt manieren om de crisis en problemen te verkleinen
- handelt snel om uit de crisis en problemen te komen
- zorgt voor systemen en processen om herhaling te voorkomen
- laat anderen leren van crisissen en problemen zodat er minder afhankelijkheid van manager ontstaat
Delegeer-gedrag:
- begrijpt welke delen van de functie alleen zelf gedaan kunnen worden
- identificeert de delen van de functie die ook door anderen gedaan kunnen worden
- delegeert deze taken, voor zover aan de orde, consequent naar de functies waar ze bij horen
- delegeert taken op zo’n manier dat ze uitdagend zijn voor anderen (ze er iets van kunnen leren)
- volgt alle uitgezette delegaties op zonder in de micromanagementvalkuil te trappen
Als deze vier competenties ontwikkeld zijn (en een beetje in balans) is de productiviteit op zijn best.
Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk