Stel een datum (doe het!)
Als je een datum koppelt aan een taak, een resultaat of een project dan is dat een manier om je commitment uit te drukken dat je het ook echt gaat doen. In deze tip wat voorbeelden hoe je dat kunt aanpakken als je daar niet erg goed in bent.
Er zijn grofweg 2 manieren:
1. Gebruik een oplever/einddatum
2. Gebruik een startdatum
Een einddatum werkt:
- Als er een externe deadline is
- Als je zelf een deadline stelt (eventueel een tijdje voor de externe deadline)
- Als je afhankelijkheden hebt georganiseerd (dit moet eerst voor dat kan)
- Als je ook kleine ogenschijnlijke minder belangrijke zaken voor elkaar wil krijgen die anders in de periferie verdwijnen
- Als iets alleen maar op een bepaalde dag kan
Een startdatum werkt als:
- Een herinneringspiep voor allerlei zaken (van follow-up naar mensen tot dakgoot schoonmaken)
- Je een ‘draaiboek’ in beweging moet zetten
Hoe krijg je een einddatum of een startdatum in je workflow?
Dit zijn een paar opties van simpel naar geavanceerd:
Opnemen in je agenda
- Opnemen op een visueel overzicht op whiteboard oid
- Taken gaan gebruiken in Outlook (je kunt met ctr-shift-y email kopiëren naar taken)
- Een overzicht in Excel starten waar je dit eenvoudig kunt bijhouden
- Een aparte taskmanager gaan gebruiken
- Het bijhouden van zo veel mogelijk mijlpalen, deadlines en startdata delegeren (dat is helaas niet voor iedereen weggelegd)
Disclaimer: Wees wijs met deze tip: als je jezelf cold turkey oplegt overal een datum aan te hangen gaat het zeker fout. Begin met een beperkt aantal en breid uit als het goed voor je werkt.
Gebruik je al het stellen van data? Heb je nog tips voor andere lezers? Deel ze ajb hieronder.
Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk
2 reacties
Dag Ad,
Wederom een effectieve tip! Het te downloaden voorbeeld Excelsheet waarnaar je verwijst, kan ik overigens niet vinden.
Vr. groet, Jan vdP
Dag Jan, dat klopt. Ik zal de link er nu hierboven wel inplakken. Zodat iedere lezer er vanaf nu wel bij kan.
Gr Ad