Standaard een half ipv een heel uur
De meeste van de organisatiebijeenkomsten worden ingepland voor een uur. De logica daarvan is dat we dat nu eenmaal zo gewend zijn en dat past lekker mooi in Outlook (of een andere agenda). Het ‘onderwerp’ past goed in het blokje tekst enz. Eigenlijk helemaal geen goede redenen. Dus kan het anders.
Probeer het eens
Alle (in ieder geval de kleine interne) bijeenkomsten zijn standaard een half uur. Voordelen:
- er is geen koek en zopie nodig
- er is geen pauze nodig
- te laat komen straft zich direct af
- het wordt noodzakelijker om je goed voor te bereiden
- het wordt logischer om echt bij het onderwerp van de bijeenkomst te blijven
Wat zijn de opties voor de vrijgekomen tijd?
bijeenkomsten goed voor- en nabereiden
expres en relaxt bezig zijn met koek en zopie of chit-chat
ervoor zorgen dat zero-inbox iedere dag lukt
nadenken over andere vormen van managementcorvee en plannen maken om dit terug te brengen tot een realistisch minimum
kreatief uit het raam kijken (kurken)
je voorstellen hoe wild succes er uit zou zien
enz. enz.
En de rol van de ondersteuner?
Spreek met je ondersteuner af dat iedere afspraak-optie altijd de vraag krijgt: “Hoe lang zal ik inplannen? een half uur?” T’is even wennen maar kan in veel gevallen leiden tot bijeenkomsten die productiever zijn.
Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk