Parallel denken in vergaderingen (bij sleetse gewoontes)

8 augustus 2014 |

Parallel denkenEen deel van het bestaansrecht van vergaderingen bestaat erin dat je door de verschillende manieren van kijken komt tot een zo compleet mogelijk beeld, een gezamenlijk mening en het beste besluit.

Dat werkt natuurlijk ook best aardig mits er niet allerlei versleten gewoontes de baas zijn waarbij de een altijd glas-half-vol en de ander altijd-glas-half leeg kijkt en een ander altijd aan het jokeren slaat als het spannend wordt enz.

Als dat dreigt dan is er een leuke methodiek die ‘parallel denken’ heet. Je kiest een blikrichting en gaat vervolgens allemaal tegelijk en voluit in die richting denken.

Glas half leeg:
Nee, dat wordt nooit iets want deze risico’s …. , hebben we al vaker geprobeerd, we zijn te klein, is te duur, mag niet van …., hebben we de kennis niet voor enz. enz.

Dus ongegeneerd zwart kijken (met argumenten)

Glas half vol:
Dit wordt een grote hit want we kunnen er vast zoveel … van verkopen, het wordt de grote driver voor de toekomst, we kunnen er zelfs een ‘app’ van maken, hiermee zetten we ons zelf weer op de kaart, de businesscase is super, past precies op het gat in de portfolio enz. enz.

Dus ongegeneerd geel kijken (met argumenten).

De uitvinder van parallel denken (Edward de Bono: Six thinking Hats) heeft de kleuren gekozen.

Er zijn 6 manieren om parallel de denken. Naast deze twee nog:

Allemaal alleen maar feiten en data verzamelen (wit)
Allemaal subjectiviteit, gevoelens en emoties uiten (rood)
Allemaal ‘out of the box’ (oprekkend, creatief, onlogisch) denken (groen)
Allemaal alleen maar werken aan afspraken, procedures en processen (uiteraard blauw).

Dus mocht je vastlopen in je vergaderingen door allemaal versleten verhoudingen, relaties en paadjes dan kan deze speelse manier er weer eens lucht in brengen.


Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *