Outlook in de browser gebruiken (Outlook Web Access | OWA)
Outlook is voor de meesten van ons inmiddels een onderdeel geworden van Microsoft 365 en daarmee een van de supertools voor de moderne kenniswerker.
Naast de bekende Outlook app in de taakbalk van je PC of laptop is er ook een webversie. De voordelen van de webversie zijn dat deze onafhankelijk is van Mac of Windows, vele malen eleganter en mooier is, bijzonder snel en stabiel is en naadloos synchroniseert met alle andere Microsoft 365 onderdelen zoals Agenda, ToDo en Teams (die je ook allemaal direct beschikbaar hebt in de browser). Inbox Zero en OWA zijn een goede match.
Dus ben je toe een een frisse nieuwe Outlook lees dan door en doe mee met experiment.
Stap 1.
Open Office.com en log in met je werkaccount. Klik op het Outlook icoon en zet de webpagina vast in je favorieten zodat je er snel bij kunt.
Stap 2.
Klik op het tandwieltje rechts bovenin en daarna op ‘Alle Outlook instellingen weergeven’. Loop de keuzen langs en zet alles zoals je het hebben wilt (in ieder geval leesvenster uit!).
Stap 3.
Klik op het vraagteken (shift + ?) zodat je de lijst met sneltoetsen te zien krijgt in een popup scherm. Misschien krijg je onderin dit scherm de melding dat je ze moet activeren. Klik op de link je ziet je keuzes. Mijn advies: kies voor ‘Outlook’ en niet voor een van de anderen als je daar niet een hele goede reden voor hebt.
En nu het experiment
Gebruik maandag woensdag en vrijdag de gewone versie van Outlook en dinsdag en donderdag OWA. Je zult al heel snel merken dat het niet veel uitmaakt voor je flow. Mocht je na een paar dagen de smaak te pakken krijgen dan kun je steeds meer OWA gaan gebruiken en genieten van dit prachtig vormgegeven gereedschap. En … je bent klaar voor de toekomst. Want dat we over een aantal jaren eindigen met alleen de webversie is wel zeker.
Laat ons je ervaringen met OWA weten in de reacties hieronder. Ik zal in het komende jaar regelmatig aandacht besteden aan deze Outlook versie.
Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk
6 reacties
Hallo Ad,
Bedankt voor je artikelen en blogposts. Ik gebruik je tips regelmatig. Ik heb echter OWA uitgeprobeerd en direct de eerstvolgende vergadering gemist. Dit komt omdat er geen herinnerings pop-up in mijn computerscherm verschijnt wanneer ik het outlook-programma niet open heb staan, maar alleen de website. Ik ga dus toch maar terug naar traditioneel outlook.
Vriendelijke groet,
Timo
Ha Timo, dat klopt. Als je de notificaties als stuur gebruikt, is de app in je taakbalk de betere keus. Ik zal eens kijken of er van MS nog iets te verwachten valt op dit gebied. Dank voor je interesse in mijn werk!
Goedemorgen Ad,
Ik maak bij de desktopversie van Outlook veel gebruik van de mogelijkheid om de onderwerpregel van ontvangen e-mails aan te passen. Door er bijvoorbeeld een #NAAM aan toe te voegen, heb ik snel alle e-mails over een onderwerp bij elkaar. Ik heb deze optie nog niet kunnen vinden in OWA. Weet jij of/hoe je dit toch kunt toepassen in OWA?
Overigens sowieso bedankt voor alle tips in je blog!
Met vriendelijke groet,
Sandy
Ha Sandy,
dat kan inderdaad niet in OWA.
Staat wel ergens op een usersvoice request lijst. Voorlopig is het dus niet mogelijk.
Dank voor je aardige woorden. Ad
Dank voor je uitleg. Ik was helemaal enthousiast, dus van start, maar kom er nu achter dat je niet meer dan twee email-adressen in kunt geven? Hoewel ik een betaald abo heb, en na googlen gevonden had, dat je dat via “e-mail synchroniseren” kunt doen, komt dat bij mij onder die optie niet aan de orde …
Was juist geïnteresseerd in de Web-App vanwege het uiterlijk én omdat ik in de gewone App de invoegtoepassingen niet kan selecteren.
Klopt dit idd, van de slechts twee @dressen?
Voor zover ik weet is er inderdaad de beperking van twee e-mailadressen. Een workaround zou kunnen zijn om alle andere e-mailadressen door te sturen naar een van de twee. OWA is nog in ontwikkeling dus er is nog hoop. Hoewel ik denk dat dit niet hoog op de roadmap staat.
Gr Ad