Onze tweede baan (mijn ing, mijn anwb, mijn ns) + twee tips
We hebben inmiddels een hele verzameling inlog’s van allerlei bedrijven en organisaties. Rechtsboven op de homepage van het bedrijf staat een knopje ‘mijn …’ en we snappen dat we daar moeten zijn als we gegevens willen wijzigen of facturen en bestellingen willen bekijken.
Deze bedrijven hebben verschillende motieven om dit zo voor ons te organiseren.
- Wij doen het werk dat eerst concrete mensen in het bedrijf voor ons uitvoerden (dat is een kostenbesparing).
- Wij kunnen direct onze gegevens – zoals naam, adres, woonplaats, meterstanden, bestellingen – in de database invoeren, checken en bevestigen dat ze correct zijn (scheelt fouten).
- De portalomgeving is afgeschermd en daardoor veel veiliger.
- Belangrijke documenten gaan niet langer als bijlage in de e-mail maar staan voor ons klaar in ons portal.
Nadelen:
- Wij doen het werk
- Hebben allerlei inloggegevens die we moeten beheren
- We tikken regelmatig dezelfde gegevens in
Voordelen:
- We kunnen alles doen op onze eigen tijd
- Alles wordt geordend bijgehouden door het bedrijf
- Het is ook voor ons veel veiliger
Twee tips om het jezelf gemakkelijker te maken:
- Investeer eenmalig tijd (en een beetje geld) voor een goede wachtwoordmanager die zelf alle inlogs voor je invult als je op de betreffende pagina bent. Mijn advies is 1Password (zowel Mac als PC). Dit zorgt ervoor dat je alle gebruikersnamen, wachtwoorden en alle andere codes netjes bij elkaar hebt.
- Gebruik een textexpander om alle zich steeds maar weer herhalende typewerk (naam-adres-woonplaats-gegevens, email-adres, telefoonnummer etc.) in te vullen. Zie daarvoor de eerdere tips over textexpanding.
Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk