Iets met een kop en een staart (gebruik een pijplijn voor projectmanagement)

2 mei 2014 |

pijplijnDeze tip gaat de vele complexere projecten die ergens als ballonnen in onze organisatie rondhangen in de hoop dat ze ooit allemaal tot een mooie, nieuwe, betere, winstgevender toekomst zullen leiden.

Wanneer de middelen geen limiet kennen is er uiteraard theoretisch ook geen limiet aan het aantal projecten dat een afdeling of organisatie onder handen kan hebben. Helaas is dát zelden het geval. Dus loopt het heel vaak spaak.

Wat te doen?

  1. Zet alle projecten van je afdeling of organisatie op een lijst.
  2. Wees Cristal Clear over het gewenste resultaat ervan.
  3. Gebruik een pijplijn om alle projecten te ordenen naar belang en urgentie.
  4. Bepaal hoeveel project-capaciteit je beschikbaar hebt en hoeveel projecten je daarmee actief kunt hebben. En wees daarin zeer realistisch!
  5. Ga met dit aantal (3 is een goed aantal) aan de gang en zet de rest (alle andere projecten dus) on-hold in de pijplijn!
  6. Is er een project afgerond af dan kies je weer een volgende enz. enz.

Met deze tip hou je de vaart in je projectmanagement en blijf je weg van illusies.

Ik heb een checklist gemaakt met allerlei vragen die je van pas kunnen komen bij de opstart van een project. Je kunt die checklist hier downloaden.

Mijn vraag aan jou: Zijn er bij jou ook veel projectballonnen in de lucht? Werk je met een pijplijn of heb je een andere manier om de vaart er in te houden? Deel je inzichten en ervaringen met de andere lezers van deze tips hier in de reacties. Geef jouw reactie hier onder.


Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Laden...

4 reacties

  • Gijs Andrea says:

    Ha Ad,

    Over het beter sturen van projecten (lees: meer projecten afronden in kortere tijd en minder inspanning) heb ik met mijn collega’s een boek geschreven: De Projectenfabriek. Sluit helemaal aan bij jouw pijplijn-gedachte; en we hebben er nog wat meer checklists en andere tools in opgenomen. En we zien dat het werkt in de praktijk.

  • Ad van der Hulst says:

    Dag Gijs, dank voor de tip. Ik ga er naar kijken!

  • Jeroen says:

    Hallo Ad,
    Kort en krachtig, mooi! Ik lees er de agile werkwijze en agile portfoliomanagement in.

  • Ad van der Hulst says:

    Dank Jeroen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *