Het fundament voor delegeren (in 3 lijsten)

22 augustus 2014 |

prioriterenTis nu eenmaal kiezen!

1. Er zelf steeds meer tijd in stoppen (niet duurzaam)
2. Delegeren (wel duurzaam)

Het fundament voor het laatste bestaat uit drie lijsten:

Lijst 1: Alles wat ik liever niet doe
Op deze lijst komt alles wat ik in mijn werk benoem als managementcorvee. Zaken die nu eenmaal gedaan moeten worden maar waar je zelf een broertje of zusje dood aan hebt.

De kunst van het vullen van deze lijst bestaat eruit dat je let op je ergernissen en vandaar uit je bezint op zaken die je van je zelf weg kunt organiseren enz.

Lijst 2: Alles wat ik doe maar waar ik helemaal niet goed in ben
Op deze lijst komen alle dingen waarvan ik met een beetje eerlijke blik al snel moet zeggen dat ik er helemaal niet echt goed in ben en het ook niet snel zal worden.

Op deze lijst komen zaken die misschien wel aardig zijn om te doen omdat je er bijvoorbeeld veel van kunt leren. Of misschien levert het uitvoeren van deze zaken status op enz.

Lijst 3: Alles wat ik niet zou moeten doen
Dit is de moeilijkste lijst want daar is nog meer zelfkennis voor nodig en vooral het inzicht dat ik wel kan denken dat ik het beter zelf kan doen omdat ik het nu eenmaal het beste kan, de meeste kennis heb, het grootste netwerk heb, het al vaker aan de hand heb gehad enz. Hier zetten we ons zelf vast met mythes.

Op deze lijst komt alles op te staan dat mij afhoudt van het werken aan mijn echte prioriteiten; de zaken die ik ‘echt’ alleen maar zelf kan doen (ja, het onderscheid vergt zelfkennis) enz.

Dus TIP: Probeer eens om deze lijsten te maken (b.v. met 3 items per lijst) en deel ze in de ‘comments’ met mij en de leden van de Adjustintime-club.


Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *