Drie managementzaken die tot stress leiden
Er is zijn drie soorten problemen die met elkaar de meeste stress veroorzaken wanneer je in een managementfunctie werkt:
1. Gebroken processen
Ieder proces dat niet doet wat het zou moeten doen komt in de vorm van een probleem uiteindelijk op het bordje van de manager. De breuk in processen wordt veroorzaakt door 1 of meer van de 7 verspillingen. Het is de kunst doorlopend te werken aan de kwaliteit van de processen en vooral daarbij gebruik te maken van de mensen die het feitelijke werk in die processen verzetten. Heb je mooie, slanke, simpele en overdraagbare processen dan is de eerste bron van stress in control.
2. Onduidelijk eigenaarschap
Alle zaken binnen uw verantwoordelijkheidsgebied die niet een duidelijk ‘accountable’ eigenaar hebben zijn uw directe verantwoordelijkheid en melden zich als deze te veel of te weinig aandacht krijgen. Het is de kunst met een slim overzicht in kaart te brengen hoe uw afdeling/bedrijf enz. eruit ziet wanneer het over verantwoordelijkheden, kpi’s, aandachtvelden en verplichtingen gaat en te checken of alle zaken een eigenaar hebben. Scheelt u heel veel afstemming, overleg, cc-mails enz. Met een dergelijk overzicht is de tweede bron van stress in control.
3. Geen degelijk fundament onder de eigen workflow
De derde grote bron van stress is het hebben van een onvoldoende ontwikkeld fundament onder uw eigen workflow. Daarbij gaat het om de organisatie van uw werkplek, het op orde zijn van uw persoonlijke standaarduitrusting, een agenda die in balans is, een emailbox die in control is, kwalitatieve en complementaire ondersteuning en support en ‘last but not least’ een goed ontwikkelde week-review methodiek. Is dit op orde dan is de allergrootste bron van stress getackeld!
Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk