Een olifantenpad is een metafoor voor een logische gebruikelijke manier van doen ongeacht de bestaande norm.
Ik hoorde een keer een verhaal over een herindeling van een binnenterrein van een universiteit. De architect stelde voor een paar weken te wachten met zaaien en planten tot duidelijk zou worden wat volgens gebruikers van het terrein (de studenten) de meest logische routes zouden zijn. Na de paar weken waren die routes overduidelijk te zien en werden de paden geformaliseerd. Gras werd gezaaid en perken ingericht. En alle studenten liepen vanaf dat moment over het pad.
Het bijzondere van dit verhaal is, dat er uit te leren valt wat het verschil is tussen normaal en gebruikelijk.
Normaal is dat wat een ieder verwacht wordt te doen op basis van bekend geachte normen. Gebruikelijk is datgeen wat gegeven de situatie de meest voorkomende manier van handelen is.
De architect had de paden mooi kunnen tekenen van te voren, de perken en paden aan laten leggen, om er vervolgens achter te komen dat de studenten andere padenlogica hanteerden. Vervolgens zouden er bordjes komen (niet op het gras lopen) en zou docenten worden gevraagd de studenten aan te spreken.
Door de werkwijze van de architect is normaal en gebruikelijk hetzelfde.
Het zou mooi zijn als datgene wat gebruikelijk is, altijd ook de norm is.
In veel gevallen is dat niet zo. Het kan maar zo zijn dat:
de norm niet past bij vandaag en daarom wordt genegeerd door de meeste weldenkende en welwillende mensen.
de norm onbekend is en er is nergens voorbeeldgedrag te zien is waardoor een ieder terugvalt op de zoektocht naar gebruikelijk.
Tip: In die situaties waar feitelijk gedrag afwijkt van genormeerd gedrag kun je beter eens goed nadenken over zowel het gebruikelijke als het genormeerde gedrag. Ook olifantenpaden zijn tenslotte te sturen. Maar helaas niet met afspraken en bordjes.
We zijn zonder dat in de gaten te hebben totaal ondergedompeld en afhankelijk van de ritmes van de wereld. Een van de duidelijkste ritmes is de wissel van dag en nacht. Onze persoonlijke ritmes in verhouding tot de wereldritmes maken ons tot een specifiek chronotype.
Twintig procent van ons is ochtendmens. Twintig procent van ons is avondmens. De rest zit er een beetje tussenin.
Het is handig om deze zelfkennis te hebben omdat je als ochtendmens je diepwerk beter als eerste kan doen in plaats van je verliezen in e-mail en tuttelklusserij. Als avondmens – werkend in een 9 – 5 setting – kun je in de valkuil stappen van de dagelijkse sociale jetlag die je vervolgens bestrijdt met koffie in de ochtend en afblust in de avond met alcohol.
Je chronotype wisselt ook nog een beetje met de leeftijd. Vrijwel iedere puber is een avondmens. Vrijwel iedere pensionada gaat steeds vroeger zijn mandje in (ook al is dat relatief).
Wil je meer zicht op jouw chronotype? Vul dan deze Nederlandstalige (5 minuten) test in.
Als ik het in een percentage zou moeten uitdrukken dan zou ik zeggen dat 10% van de waarde van Teams zit in de videobelfunctie. Dat maakt dat er dus nog 90% overblijft waar we misschien nog veel te weinig over nadenken, mee experimenteren en plezier van hebben (we hebben er tenslotte al voor betaald).
Dus daarom in zeven voorbeelden en vogelvlucht op rij wat je verder nog allemaal kunt met Teams.
E-mailen
Je kunt in Teams prima e-mailen. De functie heet ‘Posts’ en staat als functie bij ieder Kanaal van ieder Team. Het verschil is dat je hier ieder draadje op onderwerp bij elkaar hebt staan en je dus niet langer archivaris hoeft te zijn van al deze communicatie.
Samenwerken in bestanden
De grote kracht van moderne technologie zie je hier. Zet een bestand op zijn plek bij ‘Bestanden’ in een Kanaal en Team en laat het daar. Je kunt vervolgens met meer mensen tegelijk werken aan het document. Iedere microwijziging wordt direct opgeslagen en als je morgen terug wilt naar de versie van vandaag dan kan dat ook nog zonder enige moeite. Dus niet langer bestanden rondsturen maar haalplicht in plaats van brengplicht.
Gereedschap bij de hand
Werk je veel in een planningsoverzicht in Excel? Raadpleeg je dagelijks een bepaalde website? Je kunt alle zaken die je nodig hebt om je werk soepel te kunnen doen een vast plek geven bij het betreffende Kanaal in een Team. Je krijgt zo een tab voor je Excel of je website zodat je er met één klik bij kunt.
Actielijstjes up-to-date en compleet
In de combi van MS ToDo (voor je persoonlijke lijstjes) en Planners (samenwerkingslijstjes op het niveau van Kanaal en Team) geeft Teams je op ieder moment een geaggregeerd overzicht van al je taken (zelf gedefinieerd en aan jou toegewezen) via de optie ‘Tasks voor Planners en ToDo’) én zie je ook alles in ToDo op je telefoon en overal waar je maar wilt.
Werk-chat niet langer in WhatsApp
Met Teams heb je een chat functie voor gevorderden. Je privé communicatie houd je lekker in WhatsApp en je werkcommunicatie verhuist naar Teams. Logischer, gezonder en werkt uitstekend als je er goede afspraken over maakt met je collega’s.
Alles overal gemakkelijk terugvinden
Met het zoekvak dat is gebaseerd op ‘Global Search’ kun je makkelijk alles terugvinden wat je maar nodig hebt. Door – net als in Outlook – gebruik te maken van [zoekwoord] spatie [zoekwoord] spatie etc. alles in een flits vinden. ‘Pile not File’ is de grote kracht van Teams.
Kiezen hoe je berichten wil zien via ‘Meldingen’
Je kunt in Teams heel precies instellen van welke Teams en Kanalen je direct bericht wilt krijgen als er iets gebeurt. Het is helemaal aan jou om dat te bepalen. Dus je moet er wel echt even over nadenken en dan gaat de postbode van Teams precies dat doen wat jij wilt. Je vindt de plek waar je dat kunt doen onder de drie puntjes naast je accountnaam.
Er is een prijs!
De prijs voor al dit moois is het inleveren van een stukje autonomie. Hebben en houden is er niet bij. Als je met elkaar besluit om intern niet meer te e-mailen en al je communicatie in Teams te gaan doen is dat een briljant besluit. Maar nu nog al die hardnekkige oude gewoontes afwennen! Dat vergt tolerantie, aanspreken en geduld. Het is niet anders.
Maar krijg ik er niet een tool bij?
Dat is de grootste weerstand die ik hoor. ‘Ik wil er geen nieuwe Inbox bij. Ik word nu al gek van alles wat ik niet bij kan houden.’ Gelukkig is dit een oneigenlijk argument. Minder Outlook en Meer teams levert je overzicht, grip en tijd op. Ik kan het alleen maar blijven roepen en met mij de organisaties en teams die al zover zijn. Het is zo, maar je zult zelf de brug over moeten lopen.
Voor wie zich wel eens ledig heeft gehouden met het spelletje PacMan hierbij een mooie video versie. Een aantal Zwitsers hebben in een bioscoop met een groot aantal mensen een PacMan spelletje nagedaan. Dit is geen animatie maar degelijk pret-corveé.
Wie meer wil weten over de makers klikt hier. Op de site zijn nog meer maffe video’s te vinden. En zolang er mensen zijn die hier tijd en energie in stoppen zal de wereld heus niet vergaan!
Een slim idee dat ik op heb gedaan in de digitale fitheid community. Niet voor iedereen maar misschien wel voor jou.
Je maakt een WhatsApp-groep aan met iemand die je goed kent en noemt de groep Inbox [naam]. Bij naam komt uiteraard je eigen naam te staan. Vervolgens verwijder je die iemand weer uit de groep (wel even van te voren aankondigen natuurlijk). Je hebt nu een app-groep waar alleen jij lid van bent.
Als je in het overzicht van de chats op je Inbox [naam] swipe naar rechts doet, kun je deze pinnen zodat de chatgroep met jezelf altijd bovenaan staat en dus bij de hand is.
Je kunt hier nu alle snelle of briljante gedachten kwijt, toezeggingen, linkjes, boeken, namen etc. kwijt. In de weekreview verwerk je deze Inbox net als alle andere inboxen.
N.B. 1.: kunt ook sowieso jezelf appen maar …. dan kun je de naam niet aanpassen.
N.B. 2: Als je niemand weet die je erin en eruit kunt gooien kun je mij gebruiken: 06 224 559 02 (no hard feelings, kan zonder te vragen).
N.B. 3: In MS Teams heb je als vanzelf zo’n Chatkanaal met jezelf.
Op deze pagina links in naar de podcasts (Open Spotify) waarin ik mijn kennis en ervaring deel.
Je kunt deze podcasts ook vinden op jouw platform van keuze. Laat me weten wat je er van vond!
Over Levensfasen van Organisaties
In gesprek met Daan Schmidt over de zeven levensfasen en de managementrollen die daar een rol in spelen. Hoe je kan komen tot Voorspelbaar Succes en hoe je op deze plek kunt blijven.
Over Chaos en Orde
In gesprek met Johan de Wit over de rol van de COO (Master of Operations) in de verschillende levensfasen. Deze aflevering is deel I van een drieluik.
Over de 7 Verspillingen
In gesprek met Daan Schmidt over de 7 verspillingen zoals voor het eerst beschreven door Taiichi Ohno – een van de eerste engineers van Toyota – en wat een ondernemer daar mee kan.
De ‘Jumplist’ is een lijst met bestanden waar je heel snel toegang toe hebt. Je springt als het ware in één keer naar een bestand. Voor wie het niet kent hieronder de plek waar je de lijst kunt vinden en hoe je deze kunt gebruiken.
Waar vind ik de Jumplist?
Doe een rechtermuisklik op het icoontje op de taakbalk van het programma waarin het bestand dat je wilt gebruiken is gemaakt. Je krijgt nu de lijst met laatst gebruikte bestanden van dit type te zien. In het voorbeeld hier zie je een aantal presentaties in Powerpoint.
Dat is op zichzelf al handig omdat daar uiteraard de bestanden staan waarin je aan het werk bent.
Maar het wordt nog handiger. Je kunt een bestand dat je veel gebruikt pinnen in deze Jumplist. Je kunt dat zien op de afbeelding. De bovenste vijf presentaties gebruik ik het meest en zijn vastgemaakt in dit menu.
Hoe kan ik een bestand pinnen in de Jumplist?
Je kunt een bestand pinnen door het in de lijst ‘Recent’ te selecteren. Er wordt een pinnetje zichtbaar achter de naam van het bestand. Klik erop en het bestand verschuift naar de bovenste lijst ‘Vastgemaakt’.
Af en toe even uitzoomen moet kunnen vandaar vandaag een meer filosofische blog.
Van Aristoteles heb ik geleerd dat er vier oerelementen zijn waaruit onze wereld is opgebouwd: aarde, water, lucht en vuur. Deze vier zijn door verschillende denkers zoals René Slot en Leo van der Burg gekoppeld aan vormen van energie. Bijvoorbeeld op deze manier:
Aarde
Vorm
Water
Kracht
Lucht
Beweging
Vuur
Richting
Ik heb zelf een koppeling gezien met basiselementen van een mooi lean proces zie deze tabel:
Aarde
Vorm
Simpel
Water
Kracht
In flow
Lucht
Beweging
Snel
Vuur
Richting
Effectief
Ieder proces is op enig moment in balans conform de hierboven beschreven vier elementen. Het is simpel, staat nooit stil, heeft een goed tempo en leidt tot een overeengekomen of gewenst doel.
Wat als het proces niet meer lekker loopt?
Helaas valt ieder proces door de tijd vanzelf weer terug in een soort wanorde, leidend tot complexiteit, verspilling, traagheid en ‘er net naast zitten’. De enige manier om dat te voorkomen is een cultuur organiseren van gerichtheid op “verbetering” of liever in mijn bedrijfsnaam-terminologie “op-tijd-aanpassen” aan de interne en externe wijzigende omstandigheden (adjust-in-time). De vier elementen zijn in dat geval te benoemen als:
versimpelen
verspillingen eruit halen
sneller maken
en verbeteren.
Ik vat de essentie samen in een derde tabel maar nu gericht op drie levensfasen van een proces.
In kolom 1 staat het proces dat onderhevig is geweest aan entropie, is niet onderhouden, vet of stijf is geworden enz.
In kolom 2 staan de woorden die passen bij een gezond slank ‘lean’ proces.
In kolom 3 staan de woorden die horen bij het permanente proces van adjustment.
Het ebook is een samenvatting van de website die speciaal gewijd was een dit onderwerp. De website is niet meer. Het Manifesto wel. Voor de liefhebber hier gratis te downloaden.
Dat het wijs is om afspraken met jezelf in je agenda te zetten zullen de meeste van de lezers van deze blog wel snappen.
De volgende hobbel is vervolgens jezelf aan deze afspraken te houden. En dat is nog niet zo eenvoudig. Daarom onthoud: Erase? Replace!
In je agenda zie je een door jezelf gepland blok van 1,5 uur gereserveerd voor het uitwerken van een bepaalde klus. Niet persé heel dringend (nog) maar wel uit de categorie belangrijk. Je zegt tegen jezelf: “goed bezig!” Maar helaas toch lukt het niet om deze klus op dat moment te doen. Er zijn grofweg drie oorzaken waarom deze afspraak met jezelf uiteindelijk de mist in gaat.
1. De klus is niet leuk.
Er zijn op dat moment andere zaken die veel aardiger zijn om te doen. En een klein rondje van/in/op de zaak levert al zo veel afleiding op dat de gereserveerde tijd met gemak vol loopt met allerhande bijstand, afstemming, kort overleg, leuteren & lol enz.
2. Je energie klopt niet met de klus.
Je hebt die ochtend als de brandweer rondgerend, staat nog stijf van de adrenaline, staat in de praat-communicatiestand. Nu gaan werken aan een klus die veel concentratie en focus vraagt is kansloos.
3. Je hebt een SPOBILO
Je hebt een spontane binnenloper die je vraagt of je een minuutje hebt (om een uur met je te praten). Je laat hem binnen (burenhulp moet kunnen) en voordat je het weet is het zitten met koffie (en weg is je gereserveerde tijd).
Erase?
Kortom: je hebt de facto de afspraak met jezelf uitgegumd en als je niet oppast wordt het belang pas weer zichtbaar op het moment dat er urgentie is. En dat is echt absoluut ongewenst.
Maar zo gaat het nu eenmaal omdat niets menselijks ons vreemd is. Dus wat te doen?
Replace!
De oplossing is niet zo heel moeilijk. In je volgende weekreview kijk je niet alleen vooruit maar ook terug in je agenda. Je ziet daar dat de hypothese van de planning in de werkelijkheid anders is gelopen en je verplaatst de afspraak naar een plek waar de kans dat deze gaat gebeuren zo groot mogelijk is.
En wat nu als het een klus is die je echt niet past? Niet leuk is? enz. Dan zit er niets anders op dan
ouderwets calvinisme (niet zeuren en gewoon doen met een kwaliteit die past bij het realistisch minimum);
delegeren (liefst naar iemand voor wie het een uitdagende klus is);
het commitment opnieuw onderhandelen met de ‘klant’ van je deliverable.
De gebruikelijke sneltoets voor ‘gewoon’ zoeken in Outlook e-mail is ctrl-e (voor geavanceerd zoeken is dat ctrl-shift-f). Vooral ctrl-e is vingergymnastiek en ook nog eens onlogisch omdat zoeken in zo ongeveer alle programma’s met ctrl-f (van Find) gaat. Helaas is die in Outlook vergeven voor ‘forward’.
Kortom allemaal niet zo handig. Een betere optie is om vanaf nu ALT-Q (van ‘question’) te gebruiken: geen vingergymnastiek meer en makkelijk te onthouden.
En kijk vooral ook even bij de andere tips over zoeken in Outlook.
Ga je trekken en sjorren aan een ander of doe je wat nodig is om deze zelf in beweging te laten komen.
Over dit thema zijn bibliotheken volgeschreven met onderwerpen als motivatie-theoriën, empowerment, situationeel leidinggeven en wat al niet meer. Dat hoeft gelukkig allemaal niet meer omdat alles wat er over te zeggen valt in beeld is gebracht in twee scenes in de film Whale Rider.
Whale rider
Deze film geeft een prachtig beeld van het verschil tussen uiterlijk sjorren en trekken of iemand helpen zelf innerlijk in beweging te komen. Het verhaal van de film: Paikea is een jong Maori meisje dat opgroeit als enigst overlevend kind van een twee-eiige tweeling. Haar moeder en broertje sterven bij haar geboorte. Haar grootvader is een afstammeling van de “ouden”. De oerleider van het volk is lang geleden gekomen op de rug van een walvis. Dit dier speelt dan ook een grote rol in de film. Paka de grootvader kan de tekenen niet zien dat zijn kleindochter de nieuwe leider is. In zijn beeld moet het een man zijn. Ik wil hier twee fragmenten van de film laten zien.
Fragment 1: Sjorren en trekken
Het eerste fragment laat zien hoe alle Maori onder leiding van de grootvader proberen de leider van de walvis te keren die op het strand ligt en gedoemd is om te sterven als hij niet weer in de zee terecht komt. Met kabels en een tractor proberen ze de walvis te helpen. Geen beweging van buiten heeft zin of effect. Paikea (het meisje en de nieuw geboren maar niet erkende leider) mag niet meehelpen.
Fragment 2. Wekken
In het tweede fragment gaat het meisje – als de anderen bedroefd zijn vertrokken – naar de walvis. Zij raakt met haar handen en voorhoofd de walvis en brengt hem met zang en woorden innerlijk tot bewegen. Zij klimt op zijn rug en de walvis neemt haar mee op zijn rug en roept de andere walvissen die op het strand liggen op hem te volgen.
Ik vind het werkelijk prachtig verbeeld en hoop dat je dit herkent. De film is trouwens helemaal meer dan de moeite waard.
Deze dagtraining bestaande uit vier blokken van anderhalf uur.
Doelgroep: voorzitters en aspirant voorzitters.
Aantal deelnemers: veelvouden van vier (dus 4, 8, 12 of 16).
Deze dagtraining is een doe-ervaar-leer training. De deelnemers zijn gedurende de dag vier maal in kleine groepjes van vier aan ‘klaverjastafels’ aan de slag met een opdracht die ze de ervaringen geeft die nodig is om effectiever te kunnen bijdragen – zowel in de rol van voorzitter als in de rol van deelnemer.
Inhoud
Blok I: Wat is synergie en wat is ervoor nodig?
Na een korte inleiding gaan de deelnemers aan de slag met de opdracht een gefundeerd
oordeel te vormen over de levensfase van de organisatie.
Blok II: Spelregels en werkvormen (Rules & Tools)
Na een presentatie van opties voor werkvormen anders dan de gebruikelijke rondjes
gaan de deelnemers aan de slag met de spelregels (in alternatieve werkvormen).
Blok III: De vergadering als proces
We kijken naar de vergadering als een voortgang van voorbereiding tot verslag en kijken
wat daar ambachtelijk over te leren valt.
De opdracht is om per deelnemer een mini-audit te doen op een bestaande vergadering
en minimaal drie verbeteringen voor te stellen. De voorzitter krijgt in deze opdracht een
technische regisseursrol (zorgen dat alles kwalitatief past in de gegeven tijd).
Blok IV: De vier sociale skills van de voorzitter
We bespreken luisteren, vragen stellen, interveniëren en samenvatten als basisskills. De
laatste voorzitter krijgt de moeilijke opdracht om een proces te organiseren met het
geleerde van de dag dat leidt tot een besluit over het land waar de eerstvolgende
productievestiging van Remeha geopend zal worden.
De deelnemers krijgen mijn Vergader Manual als naslagwerk.
Wil je overleggen over jouw specifieke vraag en de mogelijkheden voor een training dan zijn er twee opties:
We gebruiken cookies zodat deze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.IK BEN AKKOORDNee, ik wil meer info