Ergeren als bron van innovatie (en samengestelde interest)

Wees blij wanneer je je ergert. Je krijgt zomaar een seintje dat iets niet is wat het zou kunnen zijn. En je kunt er, omdat je het nu in de gaten hebt, wat aan doen.

  • Je beroerde dagplanning
  • Eindeloze ‘waarde’-loze bijeenkomst
  • Stress voor een deadline die je niet goed in beeld had
  • Eindeloos ge-cc om je heen
  • Feedback die je zou willen geven maar niet voor elkaar krijgt
  • Je vele keer ‘eh’  tijdens je presentatie

Kortom allerlei kansen om dingen vast te pakken en een klein beetje verder te brengen. Ieder klein stapje telt want werkt voor de rest van je leven.

En het beste van dit verhaal: opgeteld wordt de winst steeds groter vanwege het ‘samengestelde interest’ effect van dagelijkse kleine verbeteringen.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Laden...

Wat is een vaardighedenmatrix | skills matrix (en wat kan ik ermee)?

Een vaardighedenmatrix is een handig instrument voor het ontwikkelen van je medewerkers tot taakvaardige en proces-volwassen professionals. De naam is goed gekozen.

Het overzicht is ook precies van het zegt te zijn. Een overzicht van medewerkers en vaardigheden in een matrixvorm. Ik laat hieronder een voorbeeld zien van een team van restaurantwerkers zodat ik aan de hand van het voorbeeld alle onderdelen de revue kan laten passeren.

Voorbeeld

Links bovenin staat de naam van het team en het onderwerp van de matrix. In de linkerkolom de namen van de teamleden.

Bovenin van links naar rechts schrijven we de verschillende vaardigheden. In dit geval allemaal aan kelneren gerelateerde vaardigheden zoals tafeldekken, wijnschenken, flamberen enz.

Op de kruispunten van teamleden en vaardigheden staat een oordeel over de mate waarin de medewerkers de betreffende vaardigheid beheerst.

Rechts onderin staat de legenda. De meest rechtse kolom geeft ruimte voor opmerkingen.

De drie kolommen daarvoor geven een telling van het aantal vaardigheden dat het betreffende teamlid beheerst. Onder de rij met vaardigheden staat een cijfer dat aangeeft hoeveel teamleden idealiter deze vaardigheid zouden moeten bezitten.

Onder de matrix staat een telling van de werkelijkheid van dit gegeven. Dus de teamleider zou graag zien dat vijf teamleden voldoende productkennis zouden hebben. Dat zijn er aan het begin van het jaar drie.

Een opleidings- trainings- of coachingsdoel zou kunnen zijn om diegenen die deze kennis wel hebben die over te laten dragen aan diegenen die de kennis nog niet hebben. In het overzicht is goed te zien dat Jan meewerkend voorman is en alles beheerst.Til komt net kijken en moet alles nog leren.

Gebruik

Uiteraard kun je deze vorm helemaal modeleren naar je eigen werkelijkheid. In de zorg kun je er bijvoorbeeld medische handelingen in kwijt (kunnen genoeg mensen met een stoma overweg?). Bij een technisch beroep kun je er opeen volgende processtappen in kwijt. Je kunt de matrix op een zeer gedetailleerd niveau inzetten maar ook op een hoog geaggregeerd niveau. Het mooie ervan is dat je het instrument met het team samen vult en ook bepaald wat 25 %, 75% en 100% betekent.

Visueel management

De helft van de kracht van het instrument is dat het vooral ook een vorm van visueel management is. Je kunt de matrix ophangen en zo kan iedereen zien wie er wat kan. Dat geeft een stimulans om bij te leren en een stimulans om over te dragen. Voorwaarde is wel dat ook tegelijk ook gewerkt wordt aan het formuleren van standaards. Wat is een goed wijnadvies? Wat is de enige juiste manier om het nagerecht te flamberen? De standaard dient ook te worden vastgelegd in een checklist of iets dergelijks.

Sjabloon

Hieronder een lege vorm. Wie het document wil downloaden als voorbeeld voor zichzelf kan dat doen door hier te klikken.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 5 beoordelingen
Laden...

Verveling & Angst

Het leven is een eindeloze dans tussen orde en chaos.

Jouw organisatie bevindt zich ergens op dit continuüm.
Jouw medewerkers bevinden zich ergens op dit continuüm,

en wij dus ook.

Als er teveel orde is, ontstaat er verveling en dooft het leven  uit (en stopt de dans).

Als er teveel chaos is, ontstaat er angst en gaat iedereen voor zijn eigen hachje (wordt solodanser).

Het is aan ons om de dans betekenisvol te houden door richting te houden
en beweging en elegantie voor te leven.

***

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Laden...

Outlook Agenda Folklore (voorlopig | tentative)

In je Outlook agenda kun je van iedere tijddoos/afspraak aangeven of je:

  • beschikbaar bent (free);
  • ergens anders werkt (working elsewhere),
  • voorlopig bezet bent (tentative);
  • bezet bent (busy);
  • niet aanwezig bent (out of office).

Vijf keuzes die in de interface zijn opgenomen.

Voor het gemak van anderen!

De keuzes zijn bedoeld als een hulpmiddel voor het voorstellen van afspraken (het zou er makkelijker door moeten worden).

Werkt niet (in de zin van: niet effectief).

Er zijn drie redenen

  1. Steeds meer mensen krijgen toegang tot je agenda en dat is geen goed idee als je ooit nog eens iets gedaan wilt krijgen.
  2. VOP problemen. In de praktijk wordt dit niks omdat er teveel verschil is tussen Visionairs, Operators en Processors. V’s en O’s gaan al deze keuzes niet gebruiken. Te veel systeem dat te veel tijd, intelligentie en energie kost [doe hier de test]. Pogingen tot collectieve afspraken over betekenis en gebruik heb ik nog nergens zien werken.
  3. Voor iedereen toegankelijke agenda’s in combinatie met deze folklore leidt tot meer agenda-tetris. Een bijzonder akelig spel dat vooral ongeliefd is bij ondersteuners. [zie deze blog].

Personal Lean inzichten

  • Deel je agenda met zo min mogelijk collega’s [zie deze blog].
  • Gebruik een  goed doordacht rijtje kleuren voor een paar basale categoriën (dat vind je brein fijn).
  • Gebruik Inbox Zero en neem direct een besluit over elk agendaverzoek.
  • Doe dat op basis van de twee basale gewoontes: dagreview & weekreview [zie deze blog].
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Laden...

Over herstellen (een van 7 verspillingen)

Herstellen gaat over alles wat maar fout gaat in een proces en vervolgens gecorrigeerd moet worden. Herstellen is een van de 7 verspillingen.

We leven met een vaag beeld dat alles in één keer goed zou moeten kunnen gaan. Dat is ongeveer nooit het geval. Het papier in het kopieerapparaat kreukelt. PC loopt vast. Een hulpmiddel kan kapot, onvindbaar of niet meer adequaat zijn. Medewerkers kunnen moe, nieuw of incompetent zijn.

Op plekken waar het kritisch is, zijn er meestal meldingssystemen ingericht om zicht te houden op de aantallen voorkomens, risico’s van fouten en bijna ongelukken.

Zoals ook de meeste andere verspillingen is er bij herstellen een optimum. Het ten koste van alles streven naar nul fouten, defecten en bijna ongelukken kan zoveel andere verspilling veroorzaken dat het niet meer logisch is als streven.

Ook ontwikkelen en leren van mensen verloopt via het maken van fouten die weer hersteld zullen moeten worden.

Bij volledig geautomatiseerde processen streven we naar ongeveer foutloos en dus naar 6 sigma, wat betekent dat er maximaal 3,4 afwijkingen voorkomen per 1.000.000 bewerkingen.

Als ik mij inleef in de verspilling Herstellen dan komt het volgende bij mij op:

“Ik ben de kracht die ervoor zorgt dat als het even kan er zaken in de herbewerking moeten. Het lijkt er wel op maar is het toch net niet. Even slordig invoeren, een paraaf vergeten, onduidelijke vraag stellen, inferieure kwaliteit van materiaal accepteren en er is weer een’ loop’ terug in het proces of er ontstaat een prachtige berg afval. En.. iedereen is daar heel druk mee.

Ik ben de kracht die het ‘bakje-in-bakje-uit’ denken levend houd en het liefst daar ook de statistieken op maakt.

  • Hoeveel telefoontjes heeft u afgehandeld (dat ze later weer terug moeten bellen is toch niet uw zaak!)?
  • Hoeveel klanten heeft u (verder) geholpen aan de balie (dat u met hen met een veelbelovend kluitje in het riet heeft gestuurd is toch geen probleem?).

Ik ben het bestaansrecht van de klachten-afhandelingsafdeling. Ik krijg vaak een prachtige titel mee: ’serviceafdeling’.

Ik mag graag zorgen voor rommelige en onoverzichtelijke werkplekken waar dingen makkelijk mis gaan. Ik heb een hekel aan opgeruimde ruimtes met visuele hulpmiddelen voor de logica van processen.”

Klein experiment
Herstellen gaat over zaken twee maal doen als het ook in één keer had gekund. Probeer eens op te letten hoe vaak je de backspace of delete toets gebruikt op je PC of Mac. Iedere keer dat dit gebeurt is er sprake van herwerk en dus van de verspilling herstellen. Goed (blind) kunnen typen is dan ook een gouden competentie als je veel schrijft (die ik mij overigens ook nog steeds beter aan het eigen maken ben).

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Laden...

Inbox Zero Hero (doe je mee met een simpel idee?)

Een simpel idee.

Lezers van Ad’s Blog zijn (uiteraard) Inbox Zero Hero’s. Inbox Zero werkt beter als meer mensen het gebruiken.

  • Het idee: zet ergens in jouw e-mail-handtekening ‘Inbox Zero Hero’,
  • waardoor sommige van jouw e-mailcontacten getriggerd raken en op zoek gaan naar wat dat betekent,
  • en misschien, heel misschien hun e-mail-routine veranderen naar Inbox Zero,
  • waarmee jouw werk (en de wereld) een heel klein beetje beter wordt.

Doe je mee? (en je kunt er eventueel zelfs nog een link aan plakken zoals hieronder)

[Ben je zoek naar info over workshops of trainingen kijk dan hier.]

Groet,

[vanuit een warm Palm Coast | Florida]

Ad van der Hulst | 06 224 559 02
Inbox Zero Hero

PS: Zet ‘Ik doe mee’ in het reactieveld onder deze blog.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Laden...

Je agenda, timemanagement en de reuzen

De goedkope frase is dat timemanagement niet bestaat omdat iedereen nu eenmaal evenveel tijd heeft en tijd altijd alleen beleefd kan worden tussen toen en ooit in. De beste time-manager heeft er met al zijn kunsten nog nooit een seconde bij versierd!

Daar is niets tegenin te brengen.

Je agenda is evengoed een heel belangrijk dashboard waar het gaat om tijd. In je agenda beheer je de planning van je tijd, de verdeling van je aandacht en het optimaal gebruiken van je energie.

De reuzen van deze manieren van kijken naar agenda verdienen het om af en toe ook hier de credits te krijgen.

Voor het formuleren van doelen moet je zijn bij David David Allen &  Stephen Covey; het werken met voorgedefinieerde en daarmee delegeerbare acties leer je van Tim Ferris; het leren werken met energie als bepalende parameter leer je van Tony Schwartz.

Alle drie eindigen zij hun methodiek met reflectie en review. En dat is niet voor niets!

Want uiteindelijk komt alles toch neer op een moment stilstaan in het heden, om iets te bepalen in de toekomst, op basis van wel of niet welgevallige ervaringen in het verleden.

Heb je hier nog nooit iets mee gedaan? Begin dan met de Daily Shutdown. Kost je 6 minuten per dag en levert je heel veel meer op.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Laden...

De logica van Tijl (snelheid breekt)

“Toen Tijl Uilenspiegel met zijn knapzak te voet naar de volgende stad trok, werd hij door een snel rijdende koets ingehaald.

De koetsier, die erg veel haast scheen te hebben riep: ‘Hoe ver is het tot de volgende stad?’ ‘Als u langzaam rijdt een half uur, als u snel rijdt twee uur, meneer!’ antwoordde Tijl Uilenspiegel.

‘Dwaas! schold de koetsier. Hij greep zijn zweep en zette de paarden nog eens extra aan waardoor de koets met hoge snelheid verder reed.

Tijl Uilenspiegel vervolgde zijn weg. Er zaten veel gaten en kuilen in het wegdek. Een uur later trof hij een koets aan die blijkbaar met schade in een greppel langs de weg lag.

De koetsier was vloekend en tierend bezig de gebroken as te repareren. De koetsier keek Tijl Uilenspiegel verwijtend aan waarop deze slechts opmerkte: ‘Ik zei u toch: als u langzaam rijdt een half uur…’

Anekdote overgenomen uit Een volle agenda maar nooit druk |Benedictijns Timemanagement van Denise Hulst

De moraal: Haast u langzaam. Te snel zorgt ervoor dat mensen en dingen breken.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Laden...

Einde Werkdag!

Pas was ik weer terug in een bedrijf waar ik trainingen Personal Lean heb gegeven. Toen ik over een afdeling met engineers liep riep een van hen ‘Einde Werkdag’. Het was half tien in de ochtend. Ik vond het grappig en een compliment. Waarom?

Dat zit zo.

In de Training Timemanagement | Personal Lean zit een blok met o.a. de dagreview. De dagreview is een serie van zes kleine stappen van ieder ongeveer een minuut. Die routine is bedoeld voor het moment dat je de overgang wilt maken van werk naar niet werk. En de laatste stap is ‘Einde Werkdag!’ uitspreken als signaal voor je brein dat het kan gaan archiveren.

De engineer liet me weten dat de boodschap was aangekomen en dat hij aan het experimenteren was met deze routine. Beter voor hem, beter voor zijn familie en uiteraard ook beter voor het bedrijf omdat er weer een werknemer meer is die realistisch zelf stuurt.

Vier keer per jaar doe ik deze training via open inschrijving. Kijk hier voor de info en de knop om je aan te melden.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Pile not File (half uur per dag, honderdvijfentwintig uur per jaar)

Rob en ik gaven een parallelle training bij een groot ROC. Onderwerp: Inbox Zero voor docenten die nooit hebben leren e-mailen, leidende tot de verzuchting bij de start ‘Ik heb helemaal geen methode, ik doe maar wat.’

Er was een senior docent die achteraf helemaal lyrisch was omdat ze ‘Pile not File’ had gesnapt en nu van een berg corvee afwas.

Dat zit zo: ze had door haar senioriteit een rol in veel verschillende leergangen en projecten. Omdat ze nooit heeft leren zoeken maar wel alles terug moest kunnen vinden had zij zich de gewoonte aangewend om iedere e-mail op te bergen in een zeer sophisticated kabinet van mapjes. Werkelijk bijzonder consistent en logisch.

Maar wel verschrikkelijk veel werk (dus serieuze verspilling van intelligentie, tijd en energie).

Ik heb haar met een paar wijzigingen in haar instellingen en met een paar door haar uitgevoerde kleine experimenten kunnen overtuigen dat opbergen in mapjes in e-mail iets is van de vorige eeuw. Mapjes zijn uit. Doen we niet meer. We gebruiken de briljante zoekfunctie op een slimme manier en vinden alles.

Scheelt haar een half uur per dag minimaal (haar woorden). Dus honderdvijfentwintig uur per jaar (mijn rekensom).

Het lijkt maar een klein tuttelverbetering toch levert die drie volle werkweken per jaar op waarin je leukere of zinvollere dingen kunt doen.

Wil je zelf ook dit soort inzichten, ontdekkingen of experimenten doen? Kom dan naar de Training Timemanagement | Personal Lean.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Mijn scheerapparaat is dood (Personal Lean = Leer Iedere Dag)

Mijn scheerapparaat heeft het definitief opgegeven. Dat gaf mij een reden om nog eens heel goed na te denken over deze gewoonte.

  • Niet scheren is geen optie.
  • Nieuw apparaat ook niet omdat ik nooit iets zal kunnen vinden dat op kan tegen mijn 25 jaar oude apparaat. Ik heb al eens een nieuwe gekocht en die weer weggedaan en de oude gerepareerd.
  • Iedere dag naar een barber gaat niet lukken in Barendrecht.

Inmiddels heb ik een paar dingen getest en ben ik er wel uit. Terug naar de simpelste manier van natscheren.

Warm water, kokosolie (geen geklungel met bakjes schuim) en een houder met enkel los scheermesje (dus niet die lelijke plastic wegwerpdingen). Simpel, ambachtelijk, duurzaam, lichtgewicht en fun. Kortom een echte verbeterde gewoonte.

Een van de ‘rules voor life’ is: ‘vergelijk jezelf met wie jij gisteren was en niet met iemand anders’.

Iedere klein voornemen dat leidt tot een kleine verbetering is een super investering in de rest van je leven. Nu iets gemakkelijker, beter, sneller of goedkoper doen betekent een voordeel hebben voor alle dagen die nog komen.

Het zijn geen grote dramatische thema’s, je wordt er ook helemaal geen held van. Ze helpen je wel om je werk en je leven ‘waarde’-voller te maken.

Weg met corvee en weg met verspillingen. Ook op je werk zijn er zat zaken die je heel veel geven als je ze een klein beetje weet te verbeteren.

E-mailvaardigheden, je dag en week plannen, vergader/voorzitterskills, prioriteren (dus ‘nee’ zeggen wanneer het ‘nee’ moet zijn), overzicht organiseren, slim samenwerken en uiteraard een steeds betere dag en weekreview voor jezelf in-trainen.

Ik daag je uit: wil jij op een of meer van deze basis ambachtszaken echt stappen maken? Kom naar de Training Timemanagement | Personal Lean.

In één dag krijg je een vlootschouw van al deze onderwerpen. Met tientallen vuistregels, honderden tip en trucs om deze beweging aan de gang te krijgen. Je maakt je eigen 90 dagen plan en gedurende die 90 dagen krijg je ondersteuning van mij wanneer je dat wilt.

Die dag is een bewezen hele goede start van een eindeloze reis met kleine stapjes die opgeteld hele grote veranderingen brengen. En ik kan even een moment je gids zijn.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Primair proces (bij de slager kun je geen brood kopen)

Het primaire proces is het proces waar klanten voor betalen. De rest van de activiteiten is niet primair en daarmee direct kandidaat voor niet-doen, terugbrengen tot het realistisch minimum of automatiseren.

In dat primaire proces zijn er drie zaken van belang:

  1. De verwachtingen
  2. Het proces
  3. De tevredenheid

Alles start met de verwachtingen van de klant en dus met helderheid vanuit ons als leverancier (bij de slager kun je nu eenmaal geen brood kopen).

Het proces is de drager van de weg van verwachtingen naar tevredenheid. Het is de taak van team en leidinggevende om de beste, eenvoudigste en veiligste manier te zoeken om iets te doen, dat vervolgens vast te leggen om daarna in een eindeloze reis dat proces nog beter, eenvoudiger en veiliger te maken (omdat klant, wereld en techniek nu eenmaal steeds in beweging zijn).

De tevredenheid maakt van de klant een eerlijke reclame-maker voor onze dienst of product.

Zo simpel als het lijkt, zo moeilijk is het in de alledaagse rommeligheid om je blik op het primaire proces in de ontwikkelstand te houden.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Datumstempel in map- en bestandsnamen (er is zelfs een ISO standaard voor)

Om allerlei redenen kan het belangrijk zijn om te weten wanneer een bepaald bestand of map gemaakt is. Het lijkt een klein ieniemienie-dingetje maar kan toch wel heel handig zijn.

In mappen en bestandenland zijn er twee globale typen gebruikers: jagers en boeren. Jagers werken met zo min mogelijk structuur en vertrouwen op de handigheidjes en de zoekfunctie van hun systeem. Boeren ontwerpen een structuur met geneste folders en kunnen op die manier de zaken eenvoudig terugvinden die ze nodig hebben.

Bij beide types is er het besef dat standaardisatie heel handig is omdat dit een heleboel beslissingen scheelt. Een keer nadenken en daarna zo blijven doen tot je een beter idee krijgt is nu eenmaal een ijzeren strategie.

Een van de standaardisaties is een datum aan het begin van bestandsnaam of mapnaam zetten.

Datumstempels (timestamps) krijgen hun betekenis voor de volgende zaken:

  • Visuele standaardisatie
  • Duidelijkheid over de laatste versie
  • Terugvinden met behulp van jaar, maand of dagnummer
  • Volgorde afdwingen
  • en vast nog voor een heleboel andere zaken.

Welke vorm gebruiken (ISO 8601)?

Het is vandaag 7 april 2019 en deze datum leidt tot de twee meest gebruikelijke datumstempels:

  • 2019-04-07
  • 19-04-07

eventueel nog in een streepjesloze variant

  • 20190407
  • 190407

Het voordeel van ‘jaar-maand-dag’ is uiteraard dat de bestanden of mappen op de goede volgorde komen te staan.

Metadata gebruiken

In de Verkenner (Windows) of de Finder (Mac) kun je een kolom aanzetten met de ‘startdatum’ van het document of map. Theoretisch is dat ook een manier om alles te organiseren. In de praktijk blijkt dat niet handig te zijn omdat we de datum zelf willen kunnen bepalen.

Automatiseren van het maken van de datumstempel

Er is geen manier in Windows zelf om een datumstempel te genereren. Er zijn wel textexpander programma’s die dat voor je doen. De meest bekende zijn Textexpander, Phrase Express, Fingertips en AutoHotkey. En tegelijk is het zelf typen nu ook niet zo’n klus.

Wie gebruikt datumstempels? Ook voor mappen?

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Laden...