OWA (Outlook Web App)

Het zou maar zo kunnen zijn dat je het hele fenomeen OWA hebt gemist. En dat is jammer omdat de Outlook Web App misschien je weer eens een frisse blik kan geven op een vermoeide e-mailstroom en workflow. 

Wat is het

Outlook Web App is de Outlook-versie die hoort bij Microsoft 365 online. Je kunt erbij komen door in te loggen bij office.com en vervolgens op het Outlook icoontje te klikken. Je bent nu in compleet vernieuwde Outlook e-mail omgeving in de browser. Maar wel met jouw Postvak IN en alle mappen die je al eerder hebt aangemaakt.

OWA kan minder dan zijn grote broer maar is wel vele malen eleganter! Het is een danser in plaats van een vorkheftruck!

Frisse blik

Met OWA heb je een frisse interface zodat je als vanzelf gaat nadenken over je workflow.
Als je naar het tandwiel gaat en klikt op ‘Alle Outlook instellingen weergeven’ kun je zelf de keuzes maken die bij je passen. Je kunt bij ‘Regels’ op een eenvoudige manier zaken automatiseren. Dit onderdeel van OWA is veel simpeler dan in de bekende versie van Outlook. Het voordeel is ook nog dat de regels altijd werken omdat je direct ‘op de server’ maakt.

Sneltoetsen

Je komt bij de lijst met sneltoetsen door ‘Shift + ?’ in te toetsen. De sneltoetsen zelf zijn compleet en simpel. En werken dus ook in iedere browser. Bijvoorbeeld: de ‘v’ is voor verplaatsen.

Experiment

Wil je eens een keer op een andere manier naar je e-mailstroom en workflow kijken? Doe eens gek en  werk bij wijze van leuk experiment eens een week lang alleen in OWA in de browser.

MAC gedoe

Zit je vaak te tutten met Outlook voor de Mac (is toch een beetje kreupel) dan is OWA zeker een experiment waard.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 12 beoordelingen
Laden...

Op één been huppelen is niet handig

‘Op één been huppelen is niet handig.’ Dit is typisch zo’n zin die bij mij lang blijft hangen.

Ik hoorde de zin als flard van een gesprek zonder het verhaal er omheen te kennen.  De zin bleef aan mij plakken. Huppelen op één been ís helemaal niet handig. Het is namelijk gewoon hinkelen.

Huppelen op twee benen is licht en snel en in de meeste gevallen vrolijk. Hinkelen is dodelijk vermoeiend en heel hard werken.

Toch wordt er in organisaties te vaak op één been gehuppeld, om dingen (of mensen) heen gewerkt, en met de handrem erop gas gegeven.

En de ellende is dat je het met elkaar vaak niet eens meer ziet. Je hebt nieuwe medewerkers, stagiaires, een goede audit, een wakkere klant of misschien zelf een pandemie nodig om in te zien dat er zaken nodig in beweging en verbeterd moeten worden.

Dus mijn tip: Kijk eens goed rond in je team of organisatie, luister goed naar nieuwe medewerkers en stagiaires. Zie je plotseling medewerkers op één been hinkelen in plaats van op twee benen huppelen? Zie je ze om zaken of baasjes heen werken, werken met de handrem erop? Doe er iets aan!

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 6 beoordelingen
Laden...

Alles Is Altijd Klad (in het midden tussen chaos en orde)

Er is een geheim: hoe specifieker je doel (het ‘wat’), hoe overvloediger de creativiteit zal zijn en hoe meer wegen je gaat vinden om het doel te bereiken (het ‘hoe’). Bij nieuwe doelen is dat het meest duidelijk. Er zijn nog geen procedures, gewoontes, routines, patronen, cultuur die het nieuwe in de weg staan.

Een nieuw ‘Wat’
Als je jouw doelen herijkt dan is dat op zich enthousiasmerend. Je weet weer wat je gaat doen en waarom je dat doet. Door je enthousiasme genereert je energie en focus. Vanuit dit momentum kan je snel veel bereiken. Het nieuwe zal een plek moeten krijgen in ‘Going Concern’: de staande organisatie. Als de staande organisatie een beetje stijf is geworden door alle kwaliteitsbeleid, procedures en checklists dan ontmoet je daar de weerstand van mensen en organisatiegewoontes.

Het oude ‘Hoe’
Je organisatie wás op orde. Het ‘Hoe’ zat verankerd in:

  • formulieren
  • procedures
  • S.A.P. of andere ERP spul
  • een certificering van het auditbedrijf (geborgd op intranet)
  • functiebeschrijvingen

Kortom: het oude ‘Hoe’ was goed en adequaat en passend voor toen en ooit. Helaas, de wereld is gewijzigd en daardoor nu ook het ‘Wat’ van je organisatie.

Alles is altijd klad
Het helpt om als leidend principe te gaan communiceren dat alles altijd klad is.  Je houdt daarmee het midden tussen chaos (vernieuwing en innovatie) en orde (optimalisatie en schaalbaarheid). ‘Alles is altijd klad’ is een goed principe voor Voorspelbaar Succes.

Alles wat er is georganiseerd zal steeds moeten worden herijkt en onderhouden om er voor te zorgen dat het elegant is, flexibel is en past bij jouw doelen en waarden van vandaag.

Implementeren is dan ook niet alleen nieuwe dingen inrichten maar ook de oude organisatiegewoontes tegen het licht houden en die weer in lijn brengen met de nieuwe doelen. En dat lijkt vaak saai en minderwaardig werk toch kan dit heel waardevol en energie gevend zijn.

Daar waar het ‘Hoe’ niet meer verbonden is met het ‘Wat’  van vandaag ontstaan:

  • bureaucratie
  • managementcorvee
  • onduidelijke schaduwplekken in de organisatie
  • verspilling van menskracht, energie, tijd en intelligentie.

Wil je daar eens over sparren? Laat het me weten.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 5 beoordelingen
Laden...

25 vergadertips

  1. Begin op tijd
  2. Eindig op tijd (of eerder)
  3. Beantwoord de vraag: Wat is de gewenste uitkomst van deze vergadering?
  4. Zorg dat de juiste mensen aanwezig zijn (en anderen niet)
  5. De agenda is ruim van te voren bekend en waar zinnig voorzien van schriftelijke voorbereiding
  6. Iedereen die deelneemt heeft zich voorbereid (minimaal door het lezen van de stukken)
  7. Degene die eigenaar is van een onderwerp voor en na de vergadering, is dat ook tijdens de vergadering
  8. Een vergadering duurt niet langer dan 1,5 uur (anders minimaal een kwartier pauze).
  9. Een goede vergadering is werk (er wordt dus niet gemaild, en ge-sms-t, ander ‘werk’ of ‘spel’ gedaan)
  10. Een besluit wordt woordelijk vastgelegd met ‘wat’, ‘wie’ en ‘wanneer’ (en uiteraard voorgelezen)
  11. Ieder besluit heeft maar één eigenaar
  12. Een besluit wordt waar nodig direct voorzien van implementatieplan en communicatieplan
  13. Er is geen rondvraag of wvttk (voorzitter is de zeef voor alles)
  14. De live-vergadering vindt plaats in een ruimte die past bij het aantal deelnemers, er is licht en lucht en een redelijke temperatuur
  15. Een presentatie met Powerpoint heeft max 10 slides, duurt maximaal 20 minuten en heeft minimaal lettertype 30 (10/20/30 regel van Guy Kawasaki)
  16. Notulen worden alleen gemaakt bij ‘historische vergaderingen’ (die kroniekkarakter hebben)
  17. Er worden geen actie-lijst maar resultaats-afspraaklijst bijgehouden
  18. Deze lijst wordt op de vergaderdag zelf direct per mail rondgezonden
  19. Er is geen aansluitende vergadering voor of na de vergadering zonder ruimte voor een stap, hap, slok en een plas (ook online niet)
  20. Het vergadergebouw wordt jaarlijks kritisch onder de loep genomen
  21. In het geval er geen onderwerpen zijn wordt er niet vergaderd
  22. In het geval een vergadering meerdere keren niet is doorgegaan wordt het bestaansrecht serieus overwogen
  23. Het is helder of het doel van de bijeenkomst informeren, data verzamelen, opties ontwikkelen, besluiten of gewoon bijpraten/samenzijn betreft.
  24. Onderwerpen klaar? Vergadering eindigt!
  25. In december wordt er niet vergaderd
  26. Bonus: neem alle tips voor wat ze waard zijn in jouw situatie!

Vraag: heb je naast deze 25 vergadertips nog een ander briljante tip of commentaar op die van mij. Laat ze achter in de comments hier. Iedereen is er blij mee!

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Ben jij de Bottleneck?

“Als iedereen en alles bij jou uitkomt …. dan ben je een bottleneck.”  Deze intrigerende quote is van Les McKeown. Een bottleneck ben je als jij de schaarse ‘commodity’ bent en processen & besluiten altijd op enig moment jou in je functie nodig hebben.

Vóór jou ontstaan voorraden en stapels (voorraden mensen die een plek willen in je agenda; je ‘een minuutje’ nodig hebben, stapels facturen, mails, te lezen stukken enz.).

Achter jou ontstaat wachttijd. Processen kunnen niet verder voordat jij er je zegen aan hebt gegeven.

De bottleneck wordt zo veel mogelijk ingezet want anders loopt de boel vast. Als jij als baas de bottleneck bent, heb je het dus druk en krijg je het steeds drukker bij groei of problemen. Het is maar zeer de vraag of het wel echt nodig is.

Dit soort management werkt goed in kleine of startende organisaties (in ‘Vroege strubbelingen’ of ‘Pretfase’). Daar is het centrum logischerwijs verankerd in de visie van de pionier/eigenaar. Om in Voorspelbaar Succes te komen zal het anders moeten. Helder eigenaarschap, bouwen aan vuistregels en principes waarlangs besluiten kunnen worden genomen en daarna delegeren zijn o.a. de bouwstenen van deze fase.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 2 beoordelingen
Laden...

Loflied op het leven (Today is mine)

Vandaag even geen productiviteit maar een onwaarschijnlijk mooi loflied op het leven.

Tekst is van  Jerry Reed (een van de pioniers van de fingerpicking free style gitaarspelerij).

Onder de tekst een link naar de a-capella versie van een van mijn andere helden.

Today Is Mine

When the sun came up this morning I took the time to watch it rise
As its beauty struck the darkness from the skies
I thought how small and unimportant all my troubles seem to be
And how lucky another day belongs to me

And as the sleepy world around me woke up to greet the day
And all its silent beauty seemed to say:
So what, my friend, if all your dreams you haven’t realized
Look around, you got a whole new day to try

Today is mine, today is mine, to do with what I will
Today is mine. My own special cup to fill
To die a little that I might learn to live
And take from life that I might learn to give
Today is mine

With all men I curse the present that seems void of peace of mind
And race my thoughts beyond tomorrow and vision there more peace of mind
But when I view the day around me I can see the fool I’ve been
For today is the only garden we can tend

Today is mine, today is mine, to do with what I will
Today is mine. My own special cup to fill
To die a little that I might learn to live
And take from life that I might learn to give
Today is mine

In de versie van Tommy Emmanuel.

De foto is van Dawid Zawila (Unsplash)

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 14 beoordelingen
Laden...

Week is vol (balans tip)

Wie wel eens met mij heeft gewerkt weet dat ik advocaat ben van de agendareview (als onderdeel van je weekreview). Deze exercitie houdt in dat je één week terug kijkt en acht weken vooruit.

In dat vooruit kijken kun je een heleboel ontdekken. Een van de dingen die je zou kunnen ontdekken is dat de derde week vanaf nu eigenlijk al vol zit op basis van een misschien nog wat vaag oordeel.

Vuistregel

Je kunt dat oordeel professionaliseren door er een vuistregel aan te hangen. Dat werkt bijvoorbeeld als volgt: ‘Als er vier dagdelen gevuld zijn met overleg dan gaat de week op slot.’

Visueel maken

Praktisch gezien gaan we de week visueel markeren als zijnde vol. Dat gaat als volgt: Je maakt een nieuwe agenda afspraak. Je vinkt aan dat de bijeenkomst de hele dag duurt en geeft deze de naam ‘Week is Vol’. Je vinkt aan dat de afspraak duurt van maandag tot en met vrijdag en geeft deze met een categorie een heldere kleur.

Er verschijnt nu in de bovenbalk van iedere dag een melding dat de week vol is.

Onderhandelen

Wanneer er nu een nieuw agendaverzoek verschijnt in deze week dan is het aan je zelf om te boordelen of je deze er nog bij wilt doen, in wilt ruilen voor iets anders dat er staat, of een tegenverzoek doet voor een tijd en dag buiten de week die vol is. Je onderhandelt als het ware eerst met jezelf en daarna met degene die het agendaverzoek doet.

Als je met een ondersteuner werkt, kun je deze truc ook gebruiken. Eerst bepaal je samen de vuistregel en vervolgens ga je zien dat er weken op slot gaan. Daarna is het onderhandelen, kiezen, besluiten en communiceren.

Opbrengst: meer balans in je agenda, meer bewustzijn voor onderhandelen over tijd en aandacht. Allebei hele goede zaken.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 26 beoordelingen
Laden...

Vergaderverzoeken accepteren met een sneltoets (Outlook)

Uit een workshop deze week komt de vraag of er een sneltoets bestaat waarmee je met met één klik de vergadering accepteert.

Zo’n sneltoets bestaat niet maar je kunt wel met drie toetsenbord kliks hetzelfde bereiken. Dus voor de liefhebbers: daar gaan we! Eerst gaan we de truc voorbereiden door gebruik te maken van ‘werkbalk Snelle Toegang’.

Stap 1

Ga naar een e-mail met een vergaderverzoek erin.
Bovenin zie je een aantal tabbladen ‘Bestand’, ‘Vergadering’ en ‘Help’.
Zorg dat ‘Vergadering’ geselecteerd is.
Rechtermuisklik op ‘Accepteren’ op het lint (groen vinkje)
Kies ‘Toevoegen aan ‘werkbalk Snelle Toegang’
Helemaal links bovenin is er nu een vink-icoontje toegevoegd.
Klik op de alt-toets. Bij het loslaten zie je nummers verschijnen op de iconen van de werkbalk Snelle Toegang. Bij mij staat alt-6 voor het acceptatie icoon.

Stap 2

Activeer het acceptatie vink-icoontje met de alt-sneltoets (bij mij dus alt-6). Je ziet nu de drie varianten acceptatie. Ieder van deze varianten heeft een onderstreepte letter die de sneltoets vertegenwoordigt. Je kunt de alternatieven bereiken met de onderstreepte letter + alt.
Meestal ga je de eerste gebruiken. Deze keus automatisch geselecteerd en met Enter te activeren dus dat is mooi.

De flow is nu:

Kies met de alt functie de sneltoets van het menu werkbalk Snelle Toegang en klik op Enter en je vergadering is geaccepteerd.

  • Alt toets: duim links
  • Nummertoets: middelvinger
  • Enter: pink links

Uiteraard hoef je de toevoeging aan werkbalk Snelle Toegang maar eenmaal in te richten. Even een paar keer oefenen en het loopt gegarandeerd als een zonnetje.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 9 beoordelingen
Laden...

Koppie legen (braindump | mindsweep)

koppie leegIeder modern mens kent dit soort momenten:

  • te veel ideeën strijden om de aandacht
  • er zijn een aantal losse eindjes die zich braaf steeds weer bij je melden
  • het overzicht dat je had raakt steeds meer verdund
  • je gerichtheid op waardevolle, leuke en interessante zaken of mensen verdwijnt
  • tijd loopt door je vingers door

Als het zover is gekomen, is het tijd om je koppie te legen.

Er zijn drie methodieken die je daarbij kunnen helpen. Alle drie werken maar wel allemaal op een andere manier.

1. Vrij op papier

Neem een leeg vel (liefst A3) en iets om te schrijven (liefst kleur, stiften en potlood). Begin met opschrijven wat er bij je opkomt en associeer er vrijelijk op los. Zaken waar je acties uit volgen geef je al direct een code zodat je ze later makkelijk terug kunt vinden (ik zelf gebruik daar een driehoekje voor). Gewoon door blijven schrijven en associëren (minimaal een half uur).

2. Gebruik maken van een associatielijst

Dit is een open geleide werkmanier. De truc hier is om met behulp van een voorgebakken lijst je koppie leeg te krijgen. De lijst is een inventarislijst van onderwerpen die mogelijk de drukte in je hoofd veroorzaken. Die lijst heb je nu nog niet maar kun je hier downloaden. Je neemt weer een vel papier en iets om te schrijven en legt vervolgens een printje van de associatielijst ernaast. Je leest zelf de lijst en als je denkt ‘o ja, dat doet me denken aan ….’ schrijf je dat op. Ook als het ogenschijnlijk niets met het onderwerp te maken op de lijst. Wanneer je door de lijst heen bent houd je nog even de innerlijke radar aan en als het genoeg is dan is het klaar.

3. Werken met een mindmap van je speelveld

Deze manier van werken is het meest pro maar vereist dat je een dergelijke mindmap hebt. Lijkt je het wel wat om zo te werken dan kan het maken van zo’n mindmap ook een koppie leeg effect hebben. Ik heb de werkwijze om zo’n mindmap te maken uitgewerkt in een lang artikel wat je hier kunt vinden.
Heb je eenmaal zo’n mindmap dat is het een kwestie van regelmatig reviewen (zo veel en zo vaak als nodig) en je koppie raakt niet meer vol of is zo weer leeg.

Samengevat komen alle drie de methodieken neer op het volgende:

Eerst is je koppie vol en het papier leeg en
daarna is je koppie leeg en je papier vol.

Ingewikkelder is het niet.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 13 beoordelingen
Laden...

Ode aan monotasking

Ode aan monotasking

Ik zit als ik zit.
Ik kijk als ik kijk.

Ik spreek als ik spreek.
Ik luister als ik luister.
Ik speel als ik speel.

Ik lees als ik lees.
Ik eet als ik eet.
Ik loop als ik loop.

Ik voel wat ik voel.
Ik denk wat ik denk.
Ik wil wat ik wil.

Ik ben waar ik ben,
in het nu.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 4 beoordelingen
Laden...

100 redenen om alles te laten zoals het is

De 100 flauwste redenen/excuses om niet te innoveren en verbeteren.

Herken je misschien een paar van deze redenen? Zo ja, zoek een manier om verder dan deze 100 te komen. Kost maar 5 minuten (of misschien wel je hele leven).

1. Ik heb geen tijd.
2. Ik krijg het geld niet rond.
3. Mijn baas geeft daar nooit toestemming voor..
4. Wij werken in een sector die niets heeft aan verbetering.
5. De afdeling juridisch zal nooit akkoord gaan.
6. Ik heb al veel te veel op mijn bordje.
7. Ik krijg op mijn donder als het mislukt.
8. Ik ben nu eenmaal niet zo creatief.
9. Ik heb al veel te veel ballen in de lucht..
10. Ik ben hier pas net.

11. Ik ben niet goed in het presenteren van mijn idee.
12. Afgezien van mezelf is er niemand die iets wil met verbetering.
13. Er is veel te veel bureaucratie om iets te kunnen doen.
14. Onze klanten vragen er helemaal niet om.
15. We hebben een risicomijdende cultuur. En dat zal altijd zo blijven.

16. We hebben geen verbeterprotocol.
17. We hebben geen cultuur van innovatie en verbetering.
18. Voor dat beetje wat ik verdien ga ik niet zoiets doen.
19. Mijn baas gaat er weer vandoor met het succes.
20. Als het niet lukt zal het mijn carrière schaden.

21. Ik heb al genoeg ellende aan mijn fiets hangen.
22. Ik ben niet goed in politieke spelletjes.
23. Mijn privé zal er onder lijden.
24. Ik ben niet gestructureerd genoeg.
25. Het is te vroeg voor zo’n plan.

26. Het zal me niet lukken om genoeg middelen te vinden.
27. Ik heb niet genoeg informatie.
28. Iemand zal er met het idee vandoor gaan.
29. Het neemt te veel tijd voor dat er resultaat is.
30. We zitten midden in een crisis.

31. Komt nooit voorbij het MT.
32. Ze lachen me uit.
33. Ik krijg niet eens een afspraak bij mijn manager.
34. Als iets het doet moet je er niet aankomen.
35. Dit idee gaat de hele boel verstoren.

36. Ik krijg nooit genoeg mensen mee.
37. Ik kan niet goed omgaan met onzekerheid.
38. Ik ben niet aangenomen om creatief te zijn.
39. Dit is geen goed moment om zo iets te starten.
40. Ik ben niet de juiste persoon om een verbeterteam op te bouwen.

41. Er is bij ons al zo veel aan de hand op dit moment.
42. Ik krijg er geen uren bij als ik dit project ga doen.
43. Als dit een succes wordt, gaan de verwachtingen nog meer omhoog.
44. Er verandert toch niets hier.
45. Alles verandert als zo snel dat ik het niet bij kan houden.

46. Alles wat ik bereik wordt vast weer te niet gedaan door een ander.
47. Ik heb niet genoeg slagkracht om dit voor elkaar te krijgen.
48. Het is gewoon de inspanningen niet waard.
49. Ik hoef nog maar even en dan kan ik met pensioen.
50. Mijn andere projecten zullen er onder lijden.

51. Heb ik allemaal al eens geprobeerd.
52. Ik wil er niet nog iets bij om over na te denken.
53. Zo blijft er helemaal geen tijd meer over voor thuis.
54. Een slimme concurrent haalt ons vast in vlak voor de eindstreep.
55. Samenwerking is een lachertje hier.

56. Ik heb zoiets nog nooit eerder gedaan.
57. Ik zie er niets van terug als dit een succes wordt.
58. Wij worden niet afgerekend op verbetering.
59. Ik heb niet genoeg krediet bij de mensen die nodig zijn.
60. We hebben meer gegevens nodig.

61. Staat niet in mijn functieomschrijving.
62. Het zal me niet lukken gemotiveerd te blijven.
63. Ik heb het al eens een keer geprobeerd en toen is het mislukt.
64. Ik ben niet slim genoeg om dit voor elkaar te krijgen.
65. Ik wil er geen vergaderingen bij.

66. Het zal veel te lang duren voordat er een beetje vaart in zit.
67. Ons kwaliteitssysteem zal alles verpesten.
68. Ik ben niet handig met het opstellen van businessplannen.
69. De zomer komt eraan.
70. Er is teveel beweging op de markt op dit moment.

71. Dat is een luxe die we ons nu even niet kunnen veroorloven.
72. Volgens mij worden we bijna overgenomen.
73. Ik was net bezig om mijn leven simpeler te krijgen, niet ingewikkelder.
74. Mijn hond heeft mijn plan opgegeten.
75. Alles hier hangt van geluk af en niet van een plan.

76. Mijn bedrijf is alleen bezig met iedereen uit te persen.
77. Mijn organisatie heeft niets met verbeteren.
78. Ik heb het geduld niet.
79. Ik heb geen idee hoe ik zou moeten beginnen.
80. Ik ben veel te rationeel voor dit soort zaken.

81. Het lukt me nooit om genoeg budget bij elkaar te grutten.
82. Ik ben hier te oud voor.
83. Alles hier is gericht op competitie. Samenwerking is echt een uitzondering.
84. De lente komt eraan.
85. Ik heb suikerziekte.

86. Dat hoort bij de verantwoordelijkheid van het senior management.
87. Ik denk erover een andere baan te zoeken.
88. De marktomstandigheden zijn nu even niet gunstig.
89. We kunnen beter even op de korte termijn denken.
90. Verbeteren is de nieuwe modegril.

91. Wat we echt nodig hebben zijn kostenbesparende maatregelen.
92. Six Sigma zal alles oplossen.
93. Mercurius staat in de foute stand.
94. De automatiseringsafdeling gaat er echt niets mee doen.
95. Misschien volgend jaar.

96. Dat hoort bij mijn baas.
97. Dat is de taak van R&D.
98. Ik zou het doen als ik het kon. Ik kan het niet dus ga ik het ook niet doen.
99. We moeten eerst onderzoeken hoe de concurrentie het doet.
100. Het mag niet van mijn geloof.

Hoe komen toch een beetje verder?

  1. Maak een lijst van de drie excuses die je meest opvallen.
  2. Verander het excuus in een vraag. Begin met “Hoe kan ik?” or “Hoe kunnen wij?” (Bij voorbeeld, als je gekozen excuus is “Ik heb geen idee hoe ik moet beginnen,” zou je kunnen vragen “Hoe kan ik beginnen?” of “Welke eerste stap kan ik met mijn team zetten om te beginnen?”
  3. Doe een brainstorm rondom iedere vraag. In je eentje of met je team.
  4. En…. DOE IN IEDER GEVAL EEN EERSTE ACTIE binnen 48 uur.
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 33 beoordelingen
Laden...

10 x De Windows Toets (functies die je ws niet kent)

Zo beroemd als de ‘Appeltje’ toets is/was op de Mac, zo onbekend is zijn collega op de Windows toetsenborden. De meeste gebruikers hebben nooit gezien dat die toets bestond en kennen derhalve ook niet zijn vele functies.

Daar gaan we per nu verandering in brengen. Hierbij de Top 10 van dit moment. De strategie is simpel namelijk: gelijk uitproberen!

  • 1. Windowstoets klikken en direct beginnen met de naam van het document, programma of map die je wilt zoeken en voilá!
  • 2. Windows + E : Een nieuw verkennervenster opent zich.
  • 3. Windows + A : Opent het actiecentrum waar je de laatste geopende bestanden, vensters en programma’s kunt terugvinden en ook nog eventueel een extra bureaublad aan kunt maken als je dat tot voordeel is.
  • 4. Windows + D : Sluit alle actieve vensters zodat je je bureaublad kunt zien.
  • 5. Windows + V : Zelfde als CTR + V maar nu met de historie erbij.
  • 6. Windows + pijltje rechts, links, op en neer : Uitproberen en je zult zien dat de venster verschuiven zodat je ze gemakkelijk kunt ordenen als je met meerdere programma’s tegelijk wilt werken.
  • 7. Windows + 1-9 : Opent het programma dat correspondeert met de plaats op de taakbalk. Staat Outlook op de eerste plek op je taakbalk dan opent Windows + 1 Outlook (en je kunt zelf met slepen de volgorde optimaliseren).
  • 8. Windows + T : Cirkelt door je taakbalk programma’s heen totdat je hebt gevonden wat je nodig hebt.
  • 9. Windows  + I : Opent het instellingen venster. Mooi plek om eens te snuffelen op een verloren moment en te kijken of je een verbetering voor jezelf kunt vinden (start met ‘Persoonlijke Instellingen’).
  • 10. Windows + L : Zet je scherm in de slaapstand.

En ja, er zijn er nog veel meer maar dit is al een mooi setje om mee te starten. Ken je nog heeeele waardevolle andere dan graag hieronder in de reacties zetten zodat we er allemaal wat aan hebben.

Bonussen

Als bonus nog wel een veel gezochte sneltoets te weten: Alt F4 -> sluit het actieve venster. Eventueel FN ALT F4 als je de FN lock hebt aanstaan.

Nagekomen: Windows + . (punt): gaat naar het emoji scherm.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 6 beoordelingen
Laden...

Als iets in je hoofd blijft rondzoemen/zingen

Bijen woordenWanneer een bepaalde gedachte steeds weer aandacht opeist is er een van de vier volgende situaties aan de orde:

1. wat het is en wat ik wil is onduidelijk

Ik heb niet geïnvesteerd in het voor mij zien van het gewenste resultaat en ik heb er geen besluit over genomen. Ik heb niet de voordelen, winst, pret voor mij gezien wanneer de uitkomst gerealiseerd zou zijn. Kortom ik heb wel gemerkt dat er iets aan mij knaagde maar tot nog toe geen serieuze aandacht aan besteed.

2. de eerst mogelijke stap heb ik niet bedacht

Misschien heb ik wel de uitkomst in beeld maar heb ik nagelaten mij voor te stellen wat de eerste concrete fysieke actie zou moeten zijn om een eindje op te schuiven richting mijn gewenste resultaat. Ik ben waarschijnlijk te abstract gebleven waardoor ik nooit toekom aan het zetten van de eerste stap en blijft het een beetje rondzingen rondom het ‘hoe..?’.

3. een combi van die twee

Dat komt het meeste voor. De zaak verschijnt steeds weer op mijn innerlijke radar (want zo’n trouwe helper is mijn brein!) maar ik kijk er net steeds een heel klein beetje naast. Ik merk subtiel dat iets mij ergert, misschien een kans zou kunnen zijn, ‘eigenlijk’ nu toch wel aandacht verdient, maar ik krijg het nauwelijks boven tafel in de schijnwerper van mijn bewustzijn.

4. niets is vastgelegd in een betrouwbaar buiten-boord-brein

Ik heb misschien wel een beeld van de gewenste uitkomst en heb ook nog nagedacht over een concrete actie om de zaak in gang te krijgen maar heb de resultaten van mijn aandacht niet vastgelegd in een simpel, betrouwbaar en degelijk systeem dat bij mij past. Dit veroorzaakt dat ik over een tijdje weer iets heb wat door in mijn radar verschijnt en om aandacht vraagt. Waarmee de cyclus weer opnieuw begint.

En moet dat nu echt, alles vastleggen? De eindeloze dans tussen chaos en orde heeft een hoog tempo en er gaat heel veel in om. Dan lukt het echt niet om te onthouden.

En als het een deuntje is dat rondzingt?

Dan ben je een gezegend mens tenzij het een irritant carnavalsdeuntje is. In de muzikantenwereld (waar ik vandaan kom) geldt als truuk dat je het deuntje achterstevoren moet afspelen in je eigen muzikale voorstelling om van een oorworm af te komen. En dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 14 beoordelingen
Laden...