Iets half doen is dodelijk voor de productiviteit:
- alvast kort even iets zeggen;
- een mailtje bekijken en weer markeren als ‘ongelezen’;
- een gestart agendapunt doorschuiven naar de volgende keer enz.;
- alvast iets doen aan de enquête.
Al dit soort dingen leiden tot twee keer starten. Daarnaast is er de kans dat het item helemaal naar de achtergrond verdwijnt en op vervolgens uiteraard op een onmogelijk moment van rechts aan komt zetten met een sirene erop (zeer dringend en zeer belangrijk ‘geworden‘).
Kortom de Gouden Tip voor vandaag:
Beginnen = Afmaken (en … wees geen perfectionist)
“A task left undone remains undone in two places – at the actual location of the task, and inside your head. Incomplete tasks in your head consume the energy of your attention as they gnaw at your conscience. They siphon off a little more of your personal power every time you delay. No need to be a perfectionist, that’s debilitating in an imperfect world, but it’s good to be a ‘completionist’. If you start it, finish it – or forget it.”
[Citaat van Brahma Kumaris]
Laden...
Deze complete Windows sneltoetsen lijst is opgesteld door Frans Diepenhorst van Solutions by FCD (de Windows expert in regio Rotterdam) en is onderaan dit artikel te downloaden voor de liefhebber.
Kopiëren, plakken en andere algemene sneltoetsen
[table id=1 /]
Opmerking: Je kunt deze snelkoppeling zo wijzigen dat hiermee ook schermknipsels worden geopend waarmee je de schermafbeelding kunt bewerken. Selecteer Start>Instellingen>Toegankelijkheid>Toetsenbord en schakel de wisseltoets in onder Sneltoets voor schermafdruk.
Sneltoetsen samen met de Windows-logotoets
[table id=2 /]
Opmerking: Deze sneltoets is standaard uitgeschakeld. Als je de sneltoets wilt inschakelen, selecteer je Start>Instellingen>Cortana en schakel je de wisselknop in onder Laat Cortana luisteren naar mijn opdrachten wanneer ik de op de Windowstoets + C druk. Cortana is niet altijd en overal beschikbaar.
[table id=3 /]
Om deze handige sneltoets in te schakelen, selecteer je Start>Instellingen>Systeem>Klembord en schakel je de wisselknop in onder Klembordgeschiedenis.
[table id=4 /]
Sneltoetsen voor de opdrachtprompt
[table id=5 /]
Sneltoetsen voor dialoogvensters (tabbladen)
[table id=6 /]
Sneltoetsen voor de Verkenner
[table id=7 /]
Sneltoetsen voor virtuele bureaubladen
[table id=8 /]
Sneltoetsen voor de taakbalk
[table id=9 /]
Sneltoetsen voor instellingen
[table id=10 /]
Download en tip
Zoals je hierboven hebt kunnen zien zijn er heel veel sneltoetsen. Gelukkig heeft Frans ze in een downloadfile op rij gezet. Je kunt de Pdf hier downloaden.
Tip: Kies drie of vier sneltoetsen uit. Schrijf die op een geeltje dat je tijdelijk op je laptop of PC plakt. Als je ze geïnternaliseerd hebt kun je de volgende serie kiezen. Net zo lang tot het genoeg is voor deze ronde.
Laden...
Het zou maar zo kunnen zijn dat je het hele fenomeen OWA hebt gemist. En dat is jammer omdat de Outlook Web App misschien je weer eens een frisse blik kan geven op een vermoeide e-mailstroom en workflow.
Wat is het
Outlook Web App is de Outlook-versie die hoort bij Microsoft 365 online. Je kunt erbij komen door in te loggen bij office.com en vervolgens op het Outlook icoontje te klikken. Je bent nu in compleet vernieuwde Outlook e-mail omgeving in de browser. Maar wel met jouw Postvak IN en alle mappen die je al eerder hebt aangemaakt.
OWA kan minder dan zijn grote broer maar is wel vele malen eleganter! Het is een danser in plaats van een vorkheftruck!
Frisse blik
Met OWA heb je een frisse interface zodat je als vanzelf gaat nadenken over je workflow.
Als je naar het tandwiel gaat en klikt op ‘Alle Outlook instellingen weergeven’ kun je zelf de keuzes maken die bij je passen. Je kunt bij ‘Regels’ op een eenvoudige manier zaken automatiseren. Dit onderdeel van OWA is veel simpeler dan in de bekende versie van Outlook. Het voordeel is ook nog dat de regels altijd werken omdat je direct ‘op de server’ maakt.
Sneltoetsen
Je komt bij de lijst met sneltoetsen door ‘Shift + ?’ in te toetsen. De sneltoetsen zelf zijn compleet en simpel. En werken dus ook in iedere browser. Bijvoorbeeld: de ‘v’ is voor verplaatsen.
Experiment
Wil je eens een keer op een andere manier naar je e-mailstroom en workflow kijken? Doe eens gek en werk bij wijze van leuk experiment eens een week lang alleen in OWA in de browser.
MAC gedoe
Zit je vaak te tutten met Outlook voor de Mac (is toch een beetje kreupel) dan is OWA zeker een experiment waard.
Laden...
‘Op één been huppelen is niet handig.’ Dit is typisch zo’n zin die bij mij lang blijft hangen.
Ik hoorde de zin als flard van een gesprek zonder het verhaal er omheen te kennen. De zin bleef aan mij plakken. Huppelen op één been ís helemaal niet handig. Het is namelijk gewoon hinkelen.
Huppelen op twee benen is licht en snel en in de meeste gevallen vrolijk. Hinkelen is dodelijk vermoeiend en heel hard werken.
Toch wordt er in organisaties te vaak op één been gehuppeld, om dingen (of mensen) heen gewerkt, en met de handrem erop gas gegeven.
En de ellende is dat je het met elkaar vaak niet eens meer ziet. Je hebt nieuwe medewerkers, stagiaires, een goede audit, een wakkere klant of misschien zelf een pandemie nodig om in te zien dat er zaken nodig in beweging en verbeterd moeten worden.
Dus mijn tip: Kijk eens goed rond in je team of organisatie, luister goed naar nieuwe medewerkers en stagiaires. Zie je plotseling medewerkers op één been hinkelen in plaats van op twee benen huppelen? Zie je ze om zaken of baasjes heen werken, werken met de handrem erop? Doe er iets aan!
Laden...
Er is een geheim: hoe specifieker je doel (het ‘wat’), hoe overvloediger de creativiteit zal zijn en hoe meer wegen je gaat vinden om het doel te bereiken (het ‘hoe’). Bij nieuwe doelen is dat het meest duidelijk. Er zijn nog geen procedures, gewoontes, routines, patronen, cultuur die het nieuwe in de weg staan.
Een nieuw ‘Wat’
Als je jouw doelen herijkt dan is dat op zich enthousiasmerend. Je weet weer wat je gaat doen en waarom je dat doet. Door je enthousiasme genereert je energie en focus. Vanuit dit momentum kan je snel veel bereiken. Het nieuwe zal een plek moeten krijgen in ‘Going Concern’: de staande organisatie. Als de staande organisatie een beetje stijf is geworden door alle kwaliteitsbeleid, procedures en checklists dan ontmoet je daar de weerstand van mensen en organisatiegewoontes.
Het oude ‘Hoe’
Je organisatie wás op orde. Het ‘Hoe’ zat verankerd in:
- formulieren
- procedures
- S.A.P. of andere ERP spul
- een certificering van het auditbedrijf (geborgd op intranet)
- functiebeschrijvingen
Kortom: het oude ‘Hoe’ was goed en adequaat en passend voor toen en ooit. Helaas, de wereld is gewijzigd en daardoor nu ook het ‘Wat’ van je organisatie.
Alles is altijd klad
Het helpt om als leidend principe te gaan communiceren dat alles altijd klad is. Je houdt daarmee het midden tussen chaos (vernieuwing en innovatie) en orde (optimalisatie en schaalbaarheid). ‘Alles is altijd klad’ is een goed principe voor Voorspelbaar Succes.
Alles wat er is georganiseerd zal steeds moeten worden herijkt en onderhouden om er voor te zorgen dat het elegant is, flexibel is en past bij jouw doelen en waarden van vandaag.
Implementeren is dan ook niet alleen nieuwe dingen inrichten maar ook de oude organisatiegewoontes tegen het licht houden en die weer in lijn brengen met de nieuwe doelen. En dat lijkt vaak saai en minderwaardig werk toch kan dit heel waardevol en energie gevend zijn.
Daar waar het ‘Hoe’ niet meer verbonden is met het ‘Wat’ van vandaag ontstaan:
- bureaucratie
- managementcorvee
- onduidelijke schaduwplekken in de organisatie
- verspilling van menskracht, energie, tijd en intelligentie.
Wil je daar eens over sparren? Laat het me weten.
Laden...
- Begin op tijd
- Eindig op tijd (of eerder)
- Beantwoord de vraag: Wat is de gewenste uitkomst van deze vergadering?
- Zorg dat de juiste mensen aanwezig zijn (en anderen niet)
- De agenda is ruim van te voren bekend en waar zinnig voorzien van schriftelijke voorbereiding
- Iedereen die deelneemt heeft zich voorbereid (minimaal door het lezen van de stukken)
- Degene die eigenaar is van een onderwerp voor en na de vergadering, is dat ook tijdens de vergadering
- Een vergadering duurt niet langer dan 1,5 uur (anders minimaal een kwartier pauze).
- Een goede vergadering is werk (er wordt dus niet gemaild, en ge-sms-t, ander ‘werk’ of ‘spel’ gedaan)
- Een besluit wordt woordelijk vastgelegd met ‘wat’, ‘wie’ en ‘wanneer’ (en uiteraard voorgelezen)
- Ieder besluit heeft maar één eigenaar
- Een besluit wordt waar nodig direct voorzien van implementatieplan en communicatieplan
- Er is geen rondvraag of wvttk (voorzitter is de zeef voor alles)
- De live-vergadering vindt plaats in een ruimte die past bij het aantal deelnemers, er is licht en lucht en een redelijke temperatuur
- Een presentatie met Powerpoint heeft max 10 slides, duurt maximaal 20 minuten en heeft minimaal lettertype 30 (10/20/30 regel van Guy Kawasaki)
- Notulen worden alleen gemaakt bij ‘historische vergaderingen’ (die kroniekkarakter hebben)
- Er worden geen actie-lijst maar resultaats-afspraaklijst bijgehouden
- Deze lijst wordt op de vergaderdag zelf direct per mail rondgezonden
- Er is geen aansluitende vergadering voor of na de vergadering zonder ruimte voor een stap, hap, slok en een plas (ook online niet)
- Het vergadergebouw wordt jaarlijks kritisch onder de loep genomen
- In het geval er geen onderwerpen zijn wordt er niet vergaderd
- In het geval een vergadering meerdere keren niet is doorgegaan wordt het bestaansrecht serieus overwogen
- Het is helder of het doel van de bijeenkomst informeren, data verzamelen, opties ontwikkelen, besluiten of gewoon bijpraten/samenzijn betreft.
- Onderwerpen klaar? Vergadering eindigt!
- In december wordt er niet vergaderd
- Bonus: neem alle tips voor wat ze waard zijn in jouw situatie!
Vraag: heb je naast deze 25 vergadertips nog een ander briljante tip of commentaar op die van mij. Laat ze achter in de comments hier. Iedereen is er blij mee!
Laden...
“Als iedereen en alles bij jou uitkomt …. dan ben je een bottleneck.” Deze intrigerende quote is van Les McKeown. Een bottleneck ben je als jij de schaarse ‘commodity’ bent en processen & besluiten altijd op enig moment jou in je functie nodig hebben.
Vóór jou ontstaan voorraden en stapels (voorraden mensen die een plek willen in je agenda; je ‘een minuutje’ nodig hebben, stapels facturen, mails, te lezen stukken enz.).
Achter jou ontstaat wachttijd. Processen kunnen niet verder voordat jij er je zegen aan hebt gegeven.
De bottleneck wordt zo veel mogelijk ingezet want anders loopt de boel vast. Als jij als baas de bottleneck bent, heb je het dus druk en krijg je het steeds drukker bij groei of problemen. Het is maar zeer de vraag of het wel echt nodig is.
Dit soort management werkt goed in kleine of startende organisaties (in ‘Vroege strubbelingen’ of ‘Pretfase’). Daar is het centrum logischerwijs verankerd in de visie van de pionier/eigenaar. Om in Voorspelbaar Succes te komen zal het anders moeten. Helder eigenaarschap, bouwen aan vuistregels en principes waarlangs besluiten kunnen worden genomen en daarna delegeren zijn o.a. de bouwstenen van deze fase.
Laden...
Vandaag even geen productiviteit maar een onwaarschijnlijk mooi loflied op het leven.
Tekst is van Jerry Reed (een van de pioniers van de fingerpicking free style gitaarspelerij).
Onder de tekst een link naar de a-capella versie van een van mijn andere helden.
Today Is Mine
When the sun came up this morning I took the time to watch it rise
As its beauty struck the darkness from the skies
I thought how small and unimportant all my troubles seem to be
And how lucky another day belongs to me
And as the sleepy world around me woke up to greet the day
And all its silent beauty seemed to say:
So what, my friend, if all your dreams you haven’t realized
Look around, you got a whole new day to try
Today is mine, today is mine, to do with what I will
Today is mine. My own special cup to fill
To die a little that I might learn to live
And take from life that I might learn to give
Today is mine
With all men I curse the present that seems void of peace of mind
And race my thoughts beyond tomorrow and vision there more peace of mind
But when I view the day around me I can see the fool I’ve been
For today is the only garden we can tend
Today is mine, today is mine, to do with what I will
Today is mine. My own special cup to fill
To die a little that I might learn to live
And take from life that I might learn to give
Today is mine
In de versie van Tommy Emmanuel.
De foto is van Dawid Zawila (Unsplash)
Laden...
Wie wel eens met mij heeft gewerkt weet dat ik advocaat ben van de agendareview (als onderdeel van je weekreview). Deze exercitie houdt in dat je één week terug kijkt en acht weken vooruit.
In dat vooruit kijken kun je een heleboel ontdekken. Een van de dingen die je zou kunnen ontdekken is dat de derde week vanaf nu eigenlijk al vol zit op basis van een misschien nog wat vaag oordeel.
Vuistregel
Je kunt dat oordeel professionaliseren door er een vuistregel aan te hangen. Dat werkt bijvoorbeeld als volgt: ‘Als er vier dagdelen gevuld zijn met overleg dan gaat de week op slot.’
Visueel maken
Praktisch gezien gaan we de week visueel markeren als zijnde vol. Dat gaat als volgt: Je maakt een nieuwe agenda afspraak. Je vinkt aan dat de bijeenkomst de hele dag duurt en geeft deze de naam ‘Week is Vol’. Je vinkt aan dat de afspraak duurt van maandag tot en met vrijdag en geeft deze met een categorie een heldere kleur.
Er verschijnt nu in de bovenbalk van iedere dag een melding dat de week vol is.
Onderhandelen
Wanneer er nu een nieuw agendaverzoek verschijnt in deze week dan is het aan je zelf om te boordelen of je deze er nog bij wilt doen, in wilt ruilen voor iets anders dat er staat, of een tegenverzoek doet voor een tijd en dag buiten de week die vol is. Je onderhandelt als het ware eerst met jezelf en daarna met degene die het agendaverzoek doet.
Als je met een ondersteuner werkt, kun je deze truc ook gebruiken. Eerst bepaal je samen de vuistregel en vervolgens ga je zien dat er weken op slot gaan. Daarna is het onderhandelen, kiezen, besluiten en communiceren.
Opbrengst: meer balans in je agenda, meer bewustzijn voor onderhandelen over tijd en aandacht. Allebei hele goede zaken.
Laden...
Uit een workshop deze week komt de vraag of er een sneltoets bestaat waarmee je met met één klik de vergadering accepteert.
Zo’n sneltoets bestaat niet maar je kunt wel met drie toetsenbord kliks hetzelfde bereiken. Dus voor de liefhebbers: daar gaan we! Eerst gaan we de truc voorbereiden door gebruik te maken van ‘werkbalk Snelle Toegang’.
Stap 1
Ga naar een e-mail met een vergaderverzoek erin.
Bovenin zie je een aantal tabbladen ‘Bestand’, ‘Vergadering’ en ‘Help’.
Zorg dat ‘Vergadering’ geselecteerd is.
Rechtermuisklik op ‘Accepteren’ op het lint (groen vinkje)
Kies ‘Toevoegen aan ‘werkbalk Snelle Toegang’
Helemaal links bovenin is er nu een vink-icoontje toegevoegd.
Klik op de alt-toets. Bij het loslaten zie je nummers verschijnen op de iconen van de werkbalk Snelle Toegang. Bij mij staat alt-6 voor het acceptatie icoon.
Stap 2
Activeer het acceptatie vink-icoontje met de alt-sneltoets (bij mij dus alt-6). Je ziet nu de drie varianten acceptatie. Ieder van deze varianten heeft een onderstreepte letter die de sneltoets vertegenwoordigt. Je kunt de alternatieven bereiken met de onderstreepte letter + alt.
Meestal ga je de eerste gebruiken. Deze keus automatisch geselecteerd en met Enter te activeren dus dat is mooi.
De flow is nu:
Kies met de alt functie de sneltoets van het menu werkbalk Snelle Toegang en klik op Enter en je vergadering is geaccepteerd.
- Alt toets: duim links
- Nummertoets: middelvinger
- Enter: pink links
Uiteraard hoef je de toevoeging aan werkbalk Snelle Toegang maar eenmaal in te richten. Even een paar keer oefenen en het loopt gegarandeerd als een zonnetje.
Laden...
Ieder modern mens kent dit soort momenten:
- te veel ideeën strijden om de aandacht
- er zijn een aantal losse eindjes die zich braaf steeds weer bij je melden
- het overzicht dat je had raakt steeds meer verdund
- je gerichtheid op waardevolle, leuke en interessante zaken of mensen verdwijnt
- tijd loopt door je vingers door
Als het zover is gekomen, is het tijd om je koppie te legen.
Er zijn drie methodieken die je daarbij kunnen helpen. Alle drie werken maar wel allemaal op een andere manier.
1. Vrij op papier
Neem een leeg vel (liefst A3) en iets om te schrijven (liefst kleur, stiften en potlood). Begin met opschrijven wat er bij je opkomt en associeer er vrijelijk op los. Zaken waar je acties uit volgen geef je al direct een code zodat je ze later makkelijk terug kunt vinden (ik zelf gebruik daar een driehoekje voor). Gewoon door blijven schrijven en associëren (minimaal een half uur).
2. Gebruik maken van een associatielijst
Dit is een open geleide werkmanier. De truc hier is om met behulp van een voorgebakken lijst je koppie leeg te krijgen. De lijst is een inventarislijst van onderwerpen die mogelijk de drukte in je hoofd veroorzaken. Die lijst heb je nu nog niet maar kun je hier downloaden. Je neemt weer een vel papier en iets om te schrijven en legt vervolgens een printje van de associatielijst ernaast. Je leest zelf de lijst en als je denkt ‘o ja, dat doet me denken aan ….’ schrijf je dat op. Ook als het ogenschijnlijk niets met het onderwerp te maken op de lijst. Wanneer je door de lijst heen bent houd je nog even de innerlijke radar aan en als het genoeg is dan is het klaar.
3. Werken met een mindmap van je speelveld
Deze manier van werken is het meest pro maar vereist dat je een dergelijke mindmap hebt. Lijkt je het wel wat om zo te werken dan kan het maken van zo’n mindmap ook een koppie leeg effect hebben. Ik heb de werkwijze om zo’n mindmap te maken uitgewerkt in een lang artikel wat je hier kunt vinden.
Heb je eenmaal zo’n mindmap dat is het een kwestie van regelmatig reviewen (zo veel en zo vaak als nodig) en je koppie raakt niet meer vol of is zo weer leeg.
Samengevat komen alle drie de methodieken neer op het volgende:
Eerst is je koppie vol en het papier leeg en
daarna is je koppie leeg en je papier vol.
Ingewikkelder is het niet.
Laden...
Ode aan monotasking
Ik zit als ik zit.
Ik kijk als ik kijk.
Ik spreek als ik spreek.
Ik luister als ik luister.
Ik speel als ik speel.
Ik lees als ik lees.
Ik eet als ik eet.
Ik loop als ik loop.
Ik voel wat ik voel.
Ik denk wat ik denk.
Ik wil wat ik wil.
Ik ben waar ik ben,
in het nu.
Laden...
De 100 flauwste redenen/excuses om niet te innoveren en verbeteren.
Herken je misschien een paar van deze redenen? Zo ja, zoek een manier om verder dan deze 100 te komen. Kost maar 5 minuten (of misschien wel je hele leven).
1. Ik heb geen tijd.
2. Ik krijg het geld niet rond.
3. Mijn baas geeft daar nooit toestemming voor..
4. Wij werken in een sector die niets heeft aan verbetering.
5. De afdeling juridisch zal nooit akkoord gaan.
6. Ik heb al veel te veel op mijn bordje.
7. Ik krijg op mijn donder als het mislukt.
8. Ik ben nu eenmaal niet zo creatief.
9. Ik heb al veel te veel ballen in de lucht..
10. Ik ben hier pas net.
11. Ik ben niet goed in het presenteren van mijn idee.
12. Afgezien van mezelf is er niemand die iets wil met verbetering.
13. Er is veel te veel bureaucratie om iets te kunnen doen.
14. Onze klanten vragen er helemaal niet om.
15. We hebben een risicomijdende cultuur. En dat zal altijd zo blijven.
16. We hebben geen verbeterprotocol.
17. We hebben geen cultuur van innovatie en verbetering.
18. Voor dat beetje wat ik verdien ga ik niet zoiets doen.
19. Mijn baas gaat er weer vandoor met het succes.
20. Als het niet lukt zal het mijn carrière schaden.
21. Ik heb al genoeg ellende aan mijn fiets hangen.
22. Ik ben niet goed in politieke spelletjes.
23. Mijn privé zal er onder lijden.
24. Ik ben niet gestructureerd genoeg.
25. Het is te vroeg voor zo’n plan.
26. Het zal me niet lukken om genoeg middelen te vinden.
27. Ik heb niet genoeg informatie.
28. Iemand zal er met het idee vandoor gaan.
29. Het neemt te veel tijd voor dat er resultaat is.
30. We zitten midden in een crisis.
31. Komt nooit voorbij het MT.
32. Ze lachen me uit.
33. Ik krijg niet eens een afspraak bij mijn manager.
34. Als iets het doet moet je er niet aankomen.
35. Dit idee gaat de hele boel verstoren.
36. Ik krijg nooit genoeg mensen mee.
37. Ik kan niet goed omgaan met onzekerheid.
38. Ik ben niet aangenomen om creatief te zijn.
39. Dit is geen goed moment om zo iets te starten.
40. Ik ben niet de juiste persoon om een verbeterteam op te bouwen.
41. Er is bij ons al zo veel aan de hand op dit moment.
42. Ik krijg er geen uren bij als ik dit project ga doen.
43. Als dit een succes wordt, gaan de verwachtingen nog meer omhoog.
44. Er verandert toch niets hier.
45. Alles verandert als zo snel dat ik het niet bij kan houden.
46. Alles wat ik bereik wordt vast weer te niet gedaan door een ander.
47. Ik heb niet genoeg slagkracht om dit voor elkaar te krijgen.
48. Het is gewoon de inspanningen niet waard.
49. Ik hoef nog maar even en dan kan ik met pensioen.
50. Mijn andere projecten zullen er onder lijden.
51. Heb ik allemaal al eens geprobeerd.
52. Ik wil er niet nog iets bij om over na te denken.
53. Zo blijft er helemaal geen tijd meer over voor thuis.
54. Een slimme concurrent haalt ons vast in vlak voor de eindstreep.
55. Samenwerking is een lachertje hier.
56. Ik heb zoiets nog nooit eerder gedaan.
57. Ik zie er niets van terug als dit een succes wordt.
58. Wij worden niet afgerekend op verbetering.
59. Ik heb niet genoeg krediet bij de mensen die nodig zijn.
60. We hebben meer gegevens nodig.
61. Staat niet in mijn functieomschrijving.
62. Het zal me niet lukken gemotiveerd te blijven.
63. Ik heb het al eens een keer geprobeerd en toen is het mislukt.
64. Ik ben niet slim genoeg om dit voor elkaar te krijgen.
65. Ik wil er geen vergaderingen bij.
66. Het zal veel te lang duren voordat er een beetje vaart in zit.
67. Ons kwaliteitssysteem zal alles verpesten.
68. Ik ben niet handig met het opstellen van businessplannen.
69. De zomer komt eraan.
70. Er is teveel beweging op de markt op dit moment.
71. Dat is een luxe die we ons nu even niet kunnen veroorloven.
72. Volgens mij worden we bijna overgenomen.
73. Ik was net bezig om mijn leven simpeler te krijgen, niet ingewikkelder.
74. Mijn hond heeft mijn plan opgegeten.
75. Alles hier hangt van geluk af en niet van een plan.
76. Mijn bedrijf is alleen bezig met iedereen uit te persen.
77. Mijn organisatie heeft niets met verbeteren.
78. Ik heb het geduld niet.
79. Ik heb geen idee hoe ik zou moeten beginnen.
80. Ik ben veel te rationeel voor dit soort zaken.
81. Het lukt me nooit om genoeg budget bij elkaar te grutten.
82. Ik ben hier te oud voor.
83. Alles hier is gericht op competitie. Samenwerking is echt een uitzondering.
84. De lente komt eraan.
85. Ik heb suikerziekte.
86. Dat hoort bij de verantwoordelijkheid van het senior management.
87. Ik denk erover een andere baan te zoeken.
88. De marktomstandigheden zijn nu even niet gunstig.
89. We kunnen beter even op de korte termijn denken.
90. Verbeteren is de nieuwe modegril.
91. Wat we echt nodig hebben zijn kostenbesparende maatregelen.
92. Six Sigma zal alles oplossen.
93. Mercurius staat in de foute stand.
94. De automatiseringsafdeling gaat er echt niets mee doen.
95. Misschien volgend jaar.
96. Dat hoort bij mijn baas.
97. Dat is de taak van R&D.
98. Ik zou het doen als ik het kon. Ik kan het niet dus ga ik het ook niet doen.
99. We moeten eerst onderzoeken hoe de concurrentie het doet.
100. Het mag niet van mijn geloof.
Hoe komen toch een beetje verder?
- Maak een lijst van de drie excuses die je meest opvallen.
- Verander het excuus in een vraag. Begin met “Hoe kan ik?” or “Hoe kunnen wij?” (Bij voorbeeld, als je gekozen excuus is “Ik heb geen idee hoe ik moet beginnen,” zou je kunnen vragen “Hoe kan ik beginnen?” of “Welke eerste stap kan ik met mijn team zetten om te beginnen?”
- Doe een brainstorm rondom iedere vraag. In je eentje of met je team.
- En…. DOE IN IEDER GEVAL EEN EERSTE ACTIE binnen 48 uur.
Laden...