Triage kun je overal gebruiken (ook in Postvak IN)

goudklompjeTriage is de manier waarop in de Spoed Eisende Hulp wordt geprioriteerd.

Tri staat voor 3. En bij triage zoek je naar een vooral snelle manier van voor- en achtergrond scheppen. Deze snelle manier kun je niet risicoloos doen, en dat hoeft ook niet. De risico’s blijven beperkt als degene die de triage doet maar veel ervaring heeft en een goed gevoel voor “pluis” versus “niet pluis”.

Ieder “geval” wordt langs een meetlat gelegd en in een van de drie beschikbare categoriën geparkeerd.

Een voorbeeld in de e-mail Postvak IN wereld:

De drie categorieën zouden als label kunnen hebben:

  1. Tikkende tijdbommen
  2. Goudklompjes
  3. Bulk

Bij triage op Postvak IN zoek je naar de “tikkende tijdbommen” en de ‘goudklompjes” omdat die beide van veel waarde voor je zijn. De tijdbom om er voor te zorgen dat ie niet afgaat, en de goudklomp om er voor te zorgen dat ie niet in de grote bulk verdwijnt.

Wat zijn tikkende tijdbommen?

  • Medewerker meldt zich ziek meldt wegens burn out
  • Klant heeft serieuze en terechte klacht
  • Financieel overzicht laat iets heel anders (en negatiever) zien dan jij in beeld had

Wat zijn goudklompjes?

  • ‘Ja’ tegen een offerte of project
  • Een compliment van klant/baas
  • Een levering waar je op zat te wachten

En wat doe je met de bulk?
Uiteraard ook van betekenis voor jou voorzien. Logisch in de volgende categorieën:

  • Prullenbak
  • Gelijk doen
  • Later doen
  • Doorsturen of
  • Opbergen (in Archief of Monitoren)

Dus: Triage gaat over de snelle manier van beoordelen van kansen en bedreigingen. In te zetten als je veel IN krijgt en weinig tijd hebt.

NB: Triage kun je leren tijdens de Online Workshop Personal Lean.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Outlook Vandaag (1 pagina overzicht van agenda, taken en mailboxen)

Een deelnemer aan een Online Workshop Personal Lean stelde de vraag hoe ik aan het ‘alles- in- één- overzicht’  kom dat ze bij mij zag. Voor wie het nog nooit gezien heeft: het gaat om onderstaand overzicht.

Je kunt dit overzicht bereiken door op in het navigatievenster (het venster met de mapnamen) je accountnaam te selecteren. Meestal is dat je e-mailadres vlak boven het mapje Postvak IN. Je kunt het overzicht nog naar je eigen voorkeuren wijzigen door rechtsboven te klikken op ‘Outlook Vandaag aanpassen’.
Je kunt dit overzicht gebruiken als basis voor je dagplan.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Multitaskmachine

Berry maakte me attent op dit prachtige gedicht van René Oskam die schrijft in Supernormaal Nederlands. Zeer de moeite waard om zijn werk te bekijken en zijn verhaal te lezen.

Hier komt – omdat het kan – zijn pretgedicht over deze beruchte productiviteitsvalkuil.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Vuistregel nr 1 voor effectieve voorzitters in een nieuw seizoen

Er is een simpele vuistregel voor voorzitters die hun eigen tijd en die van hun deelnemers respecteren en dus effectief willen gebruiken:

‘Besteed de helft van de tijd die je vraagt aan de deelnemers aan voorbereiding van de vergadering.’

  • Een vergadering van een uur -> half uur voorbereiden
  • Bijeenkomst van een dag -> halve dag voorbereiden

Als je deze vuistregel toepast (en dus ook de voorbereiding plant in je agenda) dan heeft dat een aantal gevolgen:

  • De agenda wordt beter
  • De juiste mensen zitten aan tafel
  • Het wordt snel duidelijk als er iets aan de hand is met vorm, inhoud, lengte, bemensing en frequentie van de vergadering
  • Het besluit om te een vergadering in te richten wordt zwaarder en dus ga je minder vergaderen

Met deze goed doordachte vuistregel kun je de kwaliteit van je overleg een boost geven. Goed voor jou, goed voor de deelnemers en uiteraard heel goed voor jouw organisatie of bedrijf.

Kun je advies of hulp gebruiken bij je vergaderstructuur? Laat het me weten via contact.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Waar zullen we eens mee ophouden?

Een organisatie (of afdeling/team) wordt vanzelf complexer en ingewikkelder.

Om daar wat tegenwicht tegen te bieden is het wijs om regelmatig de vraag te stellen: “Waar zullen we eens mee ophouden?”.

Waarmee we ons zelf de kans geven oud hout te kappen, zaken weer simpel te maken, processen flexibel te maken, afdelingen vitaal te krijgen, beheerssytemen aan te harken enz. Ter illustratie (lering en vermaak) een fout voorbeeld en een bijzonder goed voorbeeld.

Voorbeeld van hoe het niet moet

Dr. Robert Sobel Professor Geschiedenis vertelt dat de Britten in 1803 een burger-baan creeërden die inhield dat een man op de kliffen van Dover de wacht moest houden met een verrekijker. Hij werd geacht de bel te luiden als hij Napoleon aan zag komen. De baan werd opgeheven in 1945.

Voorbeeld van hoe het wel moet

Robert Townshend werd in 1962 CEO van Avis (autoverhuur). Hij trof een verkalkte, verbureaucratiseerde verlieslijdende organisatie aan. In 1965 verliet hij een winstgevend, snel en flexibel autoverhuur bedrijf. Een van zijn eerste daden was om een ‘Vice President In Charge Of Killing Things’ aan te stellen.

Het bestaansrecht van deze functie was het om fris en vol verwondering door te vragen waarom processen gingen zoals ze gingen, of waarom functies waren ontstaan. Als er geen goed antwoord kwam, volgde de vraag wat er zou gebeuren als de organisatie er mee stopte. Als het antwoord daarop ook nog vaag was dan kwam er een test periode om te onderzoeken wat er gebeurde als het proces tijdelijk werd opgeheven, of de betreffende functionaris tijdelijk iets anders ging doen.

In veel gevallen gebeurde er natuurlijk helemaal niets. De tijdelijkheid werd omgezet in een echt besluit en de organisatie was weer wat functioneler geworden (lees uit zijn antiquarische maar zeer waardevolle ABC boek op Google Books het betreffende hoofdstuk)

Hierna een rijtje met zaken die vaak worden gestart:

  • een nieuw formulier
  • een nieuw soort overleg
  • een nieuw(e) product, locatie, vestiging
  • een nieuwe specialistische functie
  • een nieuwe controle
  • een nieuwe verantwoording
  • een nieuw software pakket
  • een nieuwe projectmedewerker
  • een nieuw samenwerkingsverband

Soms zeer nuttig maar soms ook overbodig. Wees dus heel alert bij het starten van nieuwe dingen!

Tactiek:

  • houd een goed overzicht bij van de inrichting van je organisatie (liefst in mindmapvorm)
  • review dit overzicht per kwartaal zeer kritisch en beoordeel ieder aandachtgebied, verantwoordelijkheid en functie op zijn bijdrage aan je doelen
  • start alle nieuwe zaken als ‘pilot’ met een go/nogo review na een paar maanden
  • houd in je  kpi’s. marap, MIS, bij hoeveel formulieren, functies, schalen, overleggen enz. er worden ingezet in je organisatie en vind er iets van
  • stel regelmatig de belangrijkste vraag: “Waar zullen we eens mee ophouden?”  (je  vraagt daarmee naar een emotie, een ergernis, een ongemak, een ontevredenheid die zo maar eens veel zou kunnen opleveren).

Tip

Er is een fantastische Amerikaanse komiek met de naam George Carlin. Hij heeft een monoloog waarin hij ons allemaal spiegelt hoe het toch komt dat we steeds meer spullen verzamelen. Helaas is de man niet meer onder ons. Zijn sketch is gelukkig te vinden op YouTube. Vijf minuten briljante Stand-Up-Comedian.

Misschien gebeurt dit ook wel in onze organisaties.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Help, ik heb geen contrôle over mijn agenda

Zeer regelmatig krijg ik tijdens sessies de opmerking dat er helemaal geen of nauwelijks contrôle over de eigen agenda mogelijk is. En dat mijn tips in dít geval helaas niet opgaan….

Meestal wordt de week dan gevuld met:

  • cyclische vergaderingen
  • allerlei korte meetings die overal in alle kleine hoeken en gaten worden geschoten door medewerkers/collega’s die behoefte hebben aan afstemming (en tijd en aandacht)
  • adhoc zaken die (latest & loudest) nú direct afgehandeld moeten worden
  • reistijd
  • noodzakelijke productieve tijd die terecht komt in vroege ochtenduren, de avonduren en uiteraard ook in de weekenden (eerst zondagavond en dan zondagmiddag alvast een beetje)

Mijn vraag is altijd: Is het wel zo dat je geen contrôle hebt over je agenda? Als dat werkelijk waar is dan is er een heel serieus probleem want dan ben jij niet meer degene die stuurt.

agenda control

Continuüm

Je bevindt je sowieso altijd ergens op het continuüm tussen compleet contrôle hebben over je tijd, aandacht en energie en helemaal geen contrôle hebben over je tijd, aandacht en energie.

  1. Het eerste kan aan de hand zijn als je vakantie hebt en er helemaal even niets moet. Uitslapen kan, boek lezen kan, wandelen kan. Kortom je hebt alle opties open en kunt de intuïtie van het moment volgen.
  2. Het laatste kan aan de hand zijn als je regisseur bent van een klanten-dag die maandenlang is voorbereid en verankerd is in een strak draaiboek. Geen opties, geen keuzes, je loopt volgens plan je dag.

De truc is om je bewust te worden van de plaats waar je je nu – op dit moment – bevindt op het continuüm en ervoor te zorgen dat je opschuift in de richting die je zelf wenst (en uiteraard is dat meestal naar rechts).

Hoe krijg  je meer control over je agenda? 5 tips

Tip 1: Maak een inventarisatie van alle cyclische vergaderingen, bila’s, bijeenkomsten van het afgelopen half jaar. Schrijf daar bij hoeveel tijd deze je kosten gemiddeld per week (inclusief voorbereiding, nabereiding en reistijd). Ga in de ‘Hendrik-Jan-de-Tuinman’ stand: wieden maar! Wat kan minder vaak of korter, zonder jou of zelfs helemaal niet?
En vraag je tot slot ook af of je niet misschien een vergadering mist die je als die er wel zou zijn veel tijd op zou leveren. Dat komt namelijk ook regelmatig voor.

Tip 2: Maak een inventarisatie van alle reistijd die je maakt en beoordeel of je die productiever of leuker kunt maken door bijvoorbeeld met openbaar vervoer te gaan, je te laten rijden of samen te reizen. En uiteraard kun je ook beoordelen of er geen reis-meetings zijn die je kunt vervangen door een videocall.

Tip 3: Zet afspraken met jezelf in de agenda in een afwijkende kleur. Dit zorgt voor ruimte waarin je de noodzakelijke/belangrijke zaken (presentaties maken, complexe zaken voorbereiden etc.) kunt doen op het moment dat ze nog niet dringend zijn.

Tip 4: Houd een tijdje je spobilo’s bij en verzin een list om er zo verstandig mogelijk mee om te gaan.

Tip 5: Doe je weekreview!!! en vooral uiteraard het agendadeel (1 week terug kijken en 8 weken vooruit). Zie het Handboek Personal Lean voor de fijne kneepjes van de weekreview.

Wil je deze exercitie samen met mij doen? Laat het me weten via de contactpagina.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Corvee en wat er mee te doen (4 tactieken)

Corvee is in mijn wereld niet alleen vervelend, onvermijdelijk en huishoudelijk werk. Corvee zit in heel je bestaan ingebakken en dus ook in je werkleven.

Corvee is voor mij al het werk waar je geen energie van krijgt (en er misschien zelf wel leeg van loopt) en waar je niet goed in bent (en ook niet van plan bent heel veel in te investeren om er goed in te worden).

Het tegenovergestelde van corvee is Topwerk: je krijgt er energie van en je kunt het goed. Uiteraard willen we daar de meeste tijd aan besteden. Dat lukt het best als we regelmatig nadenken over het als corvee beleefde werk en dit terug kunnen brengen tot het realistisch minimum. Dat is het optimum. Helemaal zonder corvee is nu eenmaal niet mogelijk.

Corvee aanpakken gaat in 4 opeenvolgende stappen. Als stap 1 mogelijk is dan heb je 2,3, en 4 niet nodig. Als stap 1 niet mogelijk is ga je door naar stap 2 enz. Laten we 2 voorbeelden toepassen op deze 4 stappen. De eerste huishoudelijk te weten ‘stofzuigen’. De tweede is werk gerelateerd, we kiezen daarvoor ‘vakliteratuur bijhouden’.

Stap 1. Elimineren

De eerste vraag is altijd: Wat zou er gebeuren als ik er gewoon mee op zou houden? Als ik dat niet kan overzien dan is een experiment in de meeste gevallen op zijn plaats.

  • Stofzuigen: ik kan wel heel makkelijk voorstellen dat stoppen met stofzuigen uiteindelijk geen optie is. Ik zie zo voor me hoe mijn huis er uit zal gaan zien als ik stop met stofzuigen voor een maand. Dus elimineren is hier geen optie.
  • Vakliteratuur lezen: ik kan daar makkelijk per direct mee stoppen en het is maar de vraag of ik dat heel snel zal gaan merken. Toch voelt het niet helemaal safe om daar nu helemaal mee te stoppen. Ik zie wel een aantal abonnementen die eigenlijk bij mijn vorige baan hoorden dus die kunnen er wel uit. Een beetje elimineren kan.

Stap 2. Automatiseren

De tweede vraag is: Kan ik deze corvee-activiteit misschien automatiseren?

  • Stofzuigen: dat zou kunnen, er is vast wel een robot-stofzuiger die ik altijd op zaterdag als ik boodschappen ga doen door mijn woonkamer laat heen en weren en misschien is dat de oplossing. Er even over doordenkend realiseer ik me dat ik wel 2 gitaren heb staan waar zo’n robot waarschijnlijk gewoon tegenaan gaat rammen. Dus misschien is dit toch niet zo’n goed idee.
  • Vakliteratuur lezen: Lezen is bij uitstek een activiteit die niet te automatiseren is. Ik kan me uiteraard wel bekwamen in snellezen (dat een vorm van automatiseren is). Zo’n techniek leren is ook nog wel bruikbaar voor andere zaken als vakliteratuur dus dat kan een uitkomst zijn.

Stap 3. Ritualiseren

De derde vraag is: Als elimineren en automatiseren geen opties zijn kan ik het corvee dan ritualiseren?

  • Stofzuigen: Ik kan van stofzuigen een mooi ritueel maken. Ik kies een mooie wekelijkse podcast uit die ongeveer evenlang duurt als het huis stofzuigen en beloof mezelf de heerlijkste koffie als het weer gebeurd is en neem me voor dat moment echt van mijn schone huis te genieten. Ik kies vervolgen een goed moment uit in mijn week en doe iedere week op dat moment mijn ritueel. Uiteindelijk krijgt het in mijn bestaan dezelfde plaats als douchen en tandenpoetsen. Het zakt uit het bewuste moeten en willen naar een gewoontelaag.
  • Vakliteratuur lezen: Je kunt hetzelfde doen met vakliteratuur als je er maar voor zorgt dat je er tegelijk ook een ’timebox’ van maakt. Op een vast moment in de week ga je naar de map: vakliteratuur (waar je in de voorbije week alles hebt verzamelt) en neemt een half uur om alles te scannen en te verwerken. Uiteraard ook met een lekker muziekje en een lekkere bak koffie.

Stap 4. Uitbesteden | delegeren

Als alle voorgaande stappen niet mogelijk zijn maar ik wil er toch vanaf dat is er nog de mogelijkheid om het uit te besteden of soms ook wel te delegeren. Als je daarvoor kiest dan kun je er het best voor zorgen dat je uitbesteed of delegeert aan iemand die dit werk wel graag doet.

  • Stofzuigen: je kunt stofzuigen heel goed uit besteden door te zoeken naar iemand die dat wekelijks voor je wil doen tegen betaling.
  • Vakliteratuur lezen: Helemaal uitbesteden kan niet. Je zou wel na kunnen denken of er een manier is om je bij te laten praten door iemand die als vanzelf zorgt dat hij op de hoogte is van alle ontwikkelingen. Dat kan gestructureerd door een jaarlijkse training te volgen. Dat kan ook door een blogger op te zoeken die dit veld voor je bijhoudt en je af en toe bijpraat.

Kortom: je kunt heel veel doen als je van je corvee af wilt. Het vraagt wel van je dat je een keer echt navoelt wat nu eigenlijk corvee voor jou is en nadenkt over de vraag welke van de vier bovenstaande stappen het beste past. Bevrijden van corvee geeft je tijd, aandacht en energie terug die ten goede komt aan Topwerk.

In de weekreview wordt de permanente zoektocht naar corvee en topwerk vertegenwoordigd door de vragen: Waar wil ik minder van (corvee)? Waar wil ik meer van (topwerk)? Meer heb je niet nodig om deze reis aan de praat te krijgen!

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Innovatie of complicatie (mini audit)?

Hierbij vijf vragen die je kunt stellen als er een voorstel komt om nieuwe software te gaan gebruiken, om nieuw gereedschap of spullen aan te schaffen, of – nog riskanter – een nieuwe functie in te richten:

  1. Brengt dit ons dichter bij onze doelen of gaan we een zijweg in?
  2. Wordt de wereld er simpeler of complexer van?
  3. Kan wat gezocht wordt ook op een andere – misschien wel eenvoudiger – manier worden bereikt?
  4. Kan dat wat we willen eventueel ook met software, spullen of mensen waar we al voor betaald hebben?
  5. Kortom: Is dit een innovatie of een complicatie?
Het zou maar zo eens kunnen dat een aantal mooie ideeën niet door hoeven te gaan als je deze vragen serieus als mini-audit inzet.
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Onze tweede baan (mijn ing, mijn anwb, mijn ns) + twee tips

1PasswordWe hebben inmiddels een hele verzameling inlog’s van allerlei bedrijven en organisaties. Rechtsboven op de homepage van het bedrijf staat een knopje ‘mijn …’ en we snappen dat we daar moeten zijn als we gegevens willen wijzigen of facturen en bestellingen willen bekijken.

Deze bedrijven hebben verschillende motieven om dit zo voor ons te organiseren.

  1. Wij doen het werk dat eerst concrete mensen in het bedrijf voor ons uitvoerden (dat is een kostenbesparing).
  2. Wij kunnen direct onze gegevens – zoals naam, adres, woonplaats, meterstanden, bestellingen – in de database invoeren, checken en bevestigen dat ze correct zijn (scheelt fouten).
  3. De portalomgeving is afgeschermd en daardoor veel veiliger.
  4. Belangrijke documenten gaan niet langer als bijlage in de e-mail maar staan voor ons klaar in ons portal.

Nadelen:

  • Wij doen het werk
  • Hebben allerlei inloggegevens die we moeten beheren
  • We tikken regelmatig dezelfde gegevens in

Voordelen:

  • We kunnen alles doen op onze eigen tijd
  • Alles wordt geordend bijgehouden door het bedrijf
  • Het is ook voor ons veel veiliger

Twee tips om het jezelf gemakkelijker te maken:

  1. Investeer eenmalig tijd (en een beetje geld) voor een goede wachtwoordmanager die zelf alle inlogs voor je invult als je op de betreffende pagina bent. Mijn advies is 1Password (zowel Mac als PC). Dit zorgt ervoor dat je alle gebruikersnamen, wachtwoorden en alle andere codes netjes bij elkaar hebt.
  2. Gebruik een textexpander om alle zich steeds maar weer herhalende typewerk (naam-adres-woonplaats-gegevens, email-adres, telefoonnummer etc.) in te vullen. Zie daarvoor de eerdere tips over textexpanding.
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Haal de handrem eraf

Je hebt dit vast wel eens meegemaakt. Je rijdt weg en het gas wil niet echt fijn, geluid klopt niet, net niet genoeg om er werk van te maken.

Tot je er na een tijdje achterkomt dat de handrem er al die tijd op heeft gestaan (of misschien dat je in de berg-op modus rijdt van je automaat). Oei! Lampje niet gezien door het felle licht of drukke verkeer.

Maar wat nu als je niet beter weet en al tijden met de handrem erop rijdt en denkt dat dit de basistoestand is? De boel kost meer energie, remmen slijten harder en er is een goede kans dat je handrem het niet meer doet als je deze een keer echt nodig hebt.

Dat is de situatie waarin je je zomaar ook eens zou kunnen bevinden in je werkomgeving. Je bent gewend aan het werken met de handrem erop en het zou een hele beleving kunnen zijn om de handrem eraf te halen.

Waar zou zo’n handrem kunnen zitten?

  • Eindeloos wachten op de opstart van de computer en daarna 3 keer inloggen voordat je aan de slag kunt.
  • Eindeloze reeksen geneste mappen doorklikken voordat je bij het bestand bent waar je meest in werkt.
  • Notificaties aan laten staan en de hele dag bezig met niemendalletjes en in tijdnood komen voor de dingen waar het echt om gaat in je werk.
  • Geen onderscheid maken tussen gefocust werken en bereikbaar zijn en daardoor tot niets komen.
  • Je voicemail zo in gebruik hebben dat anderen er allemaal werk in kunnen ‘dumpen’.

Kortom, je begrijpt het idee.

Hoe kom je de handrem op het spoor?

  1. Zoek je ergernis op (en doe er iets aan).
  2. Vraag eens aan een collega hoe hij zijn/haar werk inricht en heb het daarover. Zeer waarschijnlijk kom je op een mooi idee.
  3. Kijk per week terug en zoek een klein dingetje op dat beter kan (waar wil je meer of minder van)

en natuurlijk: kom naar de Online Workshop Personal Lean

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Laden...

Workflow, workfast & workslow

workflowEr is iets bijzonders met tijd. Je zou denken ‘snel is altijd goed’ want dan hou je tijd over.

Hoe zit dat met zaken sneller doen of juist vertragen. Kan dat en wat is het gevolg daarvan? Daarover gaat dit tikkie filosofisch artikel.

Een workflow is een doordachte manier van werken die je zo internaliseert of automatiseert dat de routine/gewoonte zichzelf draagt en jij er nauwelijks meer energie in hoeft te stoppen.

Het is een mooi woord: workflow | werkstroom. Voor mij verbeeldt het woord dat er een stroom is die haar eigen tempo heeft. Het werk loopt soepel door, of met de stroom mee, in een eigen elegante cadans.
In de muziek heet deze cadans: ‘tempo giusto. Een beetje muzikant voelt het juiste tempo dat hoort bij een bepaald stuk als vanzelf aan. Ik denk dat dit met workflows ook zo is.

Een workflow kun je bewust inrichten met een checklist, visualiseren met een stroomdiagram, met een mindmap enz. Het enige wat je hoeft doen is regelmatig uit de ‘het-loopt-vanzelf-stand’ gaan en je workflow een APK geven.

Kun je je workflow versnellen en zo in workfast terecht komen?
Probeer het. Soms levert het inzicht op maar vaker kom je erachter dat dit niet zo veel zin heeft wanneer de stappen gelijk blijven. Je loopt al snel aan tegen de eigen logica van de stroom zodat je struikelt of herwerk moet doen of – nog dommer – te veel doet omdat je te snel ging.

Kun je je workflow vertragen en zo in workslow terecht komen?
Dat kan en is soms ook heel zinnig. De prijs is dat je er veel bewustzijn, energie en intelligentie instopt en dat heeft alleen zin als je bezig met een APK-ronde ten aanzien van je routine. Als je de bevindingen van de workslow weer integreert in je workflow wordt deze sneller. Dan is het tegelijk ook een nieuwe incarnatie van je workflow geworden. Met een nieuw ‘tempo giusto’ die je zo maar eens sneller bij je resultaat zou kunnen brengen!

Wil je een experiment met een e-mail workflow of een agenda workflow? Meld je dan aan voor een Online Workshop Personal Lean.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

De duivelsdriehoek: snelheid, kwaliteit en prijs (en je mag er max 2 kiezen helaas)

Ik was aan de beurt voor bloedprikken. Er hing een flyer op de muur. ‘Omdat er vanaf 1/1 met smartphones werd gewerkt zou het prikken iets trager gaan. Waarvoor excuses.’

En dat is natuurlijk heel erg interessant voor een Lean-denker. Wat zit daar nu achter?

Er zijn drie dimensies van klantwaarde: snelheid, kwaliteit en prijs. En het bijzondere is dat je er slechts 2 van de 3 kunt kiezen.

  • Wil je snelheid en kwaliteit? Dan betaal je de hoofdprijs!
  • Wil je snel en goedkoop? Dan gaat de kwaliteit naar beneden!
  • Wil je kwaliteit en goedkoop? Dan moet je veel geduld hebben!

In het geval van de flyer bij de prikpost kun je het zo herleiden. De gekozen klantdimensies op rij:

  1. Kwaliteit (het is ten slotte laboratorium werk)
  2. Prijs (de zorg moet goedkoper dus wordt er gezocht kostenbesparing in dit proces)
  3. Snelheid: De doorlooptijd wordt geofferd. De boel wordt trager.

Kijk maar eens goed om je heen en je zult het overal zo herkennen. Je mag er maar 2 kiezen. Wil je ze alle drie dan loop je vast.

Denk eens na over je eigen manier van werken.

  • Welke twee dimensies staan bij jou voorop ten koste van de derde?
  • Zijn dat ook de twee die je klant van je wenst?
  • Zou die de voorkeur geven aan twee andere als die de keus had?
  • Of eist de klant ze alle drie?

En wat in de situaties waarin jij de klant bent en de ander leverancier? Eis jij ze alle drie? Dan volgt automatisch frustratie of teleurstelling. Het is niet voor niets de duivelsdriehoek!

Heb je mooie voorbeelden? Zet ze dan hieronder in de reacties dan hebben we er allemaal iets aan.

N.b.: dit is een bewerking van een artikel uit 2018.

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Drie papagaaien te koop (zelfspot anekdote)

Een man gaat naar een dierenwinkel om een papegaai te kopen.

De eigenaar van de winkel wijst drie papegaaien aan die er op het eerste oog hetzelfde uitzien en zegt:
“Deze papegaai aan de linkerkant kost 1000 euro.”
“Waarom kost die papegaai zoveel?” vraagt de potentiële koper.
De winkelier zegt:
“Bijzonder dier: deze papegaai weet hoe je een PC moet bedienen.”

De man vraagt naar de volgende papegaai en er wordt hem verteld dat die 2000 euro kost omdat deze alles kan wat de andere ook kan, plus dat hij ook weet hoe je een PC weer aan de praat moet krijgen wanneer deze uitvalt.

Hoogst verbaasd vraagt de man naar de derde papegaai. Deze blijkt 4000 euro te moeten kosten. De man vraagt dus:
“Wat kan deze dan allemaal wel niet doen?”
Waarop de eigenaar antwoordt:
“Om eerlijk te zijn, heb ik hem nog nooit iets zien doen, maar de andere twee noemen hem de baas!”

—–

Ben je een druk baasje of bazinnetje doe dan een keer mee de Online Workshop Personal Lean. E-mail in control | Agenda in Balans en Ieder Weekend Vakantie. Wie wil dat niet?

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...