Alle nieuwsbrieven automatisch naar één folder
Om deze tip te snappen is het nodig iets van de antispamregels te weten.
Ik mag je tips als deze sturen nadat en omdat jij hebt aangegeven (door op een bevestigingslink te klikken) dat je inderdaad iedere week op vrijdag de 1minuut-tips-email wil ontvangen.
Vervolgens heb ik de uitdaging je relevante en waardevolle tips te sturen. Op het moment dat dit namelijk niet het geval is kun je je afmelden.
Dus antispam samengevat:
- Je moet je bewust aanmelden
- Je moet je in iedere uiting simpel kunnen afmelden
Er is op basis van deze 2 regels een truuk die er voor zorgt dat je alle Nieuwsbrieven (dus al deze ‘permissionmarketing’) altijd automatisch in één folder/map kunt krijgen zonder dat je voor iedere nieuwe aanmelding weer een nieuwe regel of filter aan hoeft te maken.
Hoe kun je dat doen?
De slimme lezer heeft het vast al bedacht: gebruik maken van die verplichte afmeldcode.
De meest voorkomende codes:
- Afmelden
- Uitschrijven
- Unsubscribe
De truuk werkt als volgt:
- Maak een nieuwe map aan onder je Postvak In (rechtermuisklik of ctr-shift-e).
- Geef deze map de naam ‘@ nieuwsbrieven’ (de ‘@’ zorgt ervoor dat deze map direct onder je Postvak In komt te staan).
- Maak vervolgens een regel aan die het volgende inhoudt:
Als er ergens in de hoofdtekst van de mail 1 van de woorden ‘afmelden’; ‘uitschrijven’ of ‘unsubscribe’ voorkomt: verplaats de mail naar de map @nieuwsbrieven.
Wil je precies weten hoe je een regel aan kunt maken kijk dan hier.
Je zult verbaast staan hoeveel mail daar naar toe verhuist.
Meld je gelijk af voor alles wat je toch nooit bekijkt
maar houd natuurlijk deze tips :-)!
NB: Gmail heeft default al een dergelijke folder. Bij Apple-mail kun je onder ‘voorkeuren’ simpel zo’n regel aanmaken.
Vraag: Gebruik je regels? Waarvoor? Deel ze met de medelezers van deze tips hieronder.
Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk
4 reacties
Zelf ben ik niet zo fan van deze oplossing. Als iemand mij namelijk mailt omdat diegene zich wil afmelden voor een bijeenkomst, dan belandt zijn of haar mail in het bakje nieuwsbrieven.
Ik ben Gmail gebruiker en heb door het automatische “Reclame tabblad” dus ook minder behoefte aan een dergelijke regel.
Waar ik wél erg blij mee ben, is de CC regel. Deze regel (waarbij gefilterd wordt op het criterium “mijn e-mailadres staat in het veld cc”) zorgt ervoor dat alle mail die ik ontvang ter kennisgeving niet mijn primaire mail overschaduwd.
Vaak zijn CC’tjes niet zo urgent voor mij en kan ik best mijn CC’tjes één of twee keer per week doornemen.
Mijn normale inbox blijft schoner en de kans is kleiner dat ik belangrijke mail over het hoofd zie.
Hi Mike,
je hebt een goed punt. Outlook (of regels en filters) maken natuurlijk geen onderscheid naar context. Dus wel reviewen die map met nieuwsbrieven anders kun je deze problemen tegen komen.
CC-mail is ook een mooie variant.
Ik zie ook wel dat mensen een regel gebruiken ‘waarin mijn naam niet voorkomt in het vak aan’ dan heb je nog een breder filter.
Hier liep ik ook tegenaan Mike. Aangezien ik met name interne mail contacten heb, heb ik ingesteld dat als onze organisatienaam voorkomt in het mailadres, de mail NIET verplaatst moet worden. Een vergelijkbaar oplossing aan wat Ad schetst.
Ik moet nog wel even wennen dat ik de map ‘nieuwsbrieven’ bijvoorbeeld één keer per week doorneem en het niet ondersneeuwt in de waan van aller dag. Ligt de oplossing hiervoor misschien in het blokken van een uurtje ‘benen op tafel (BOT)’ in de agenda?!
Alle organiseerzaken werken alleen als ze regelmatig worden gerewiewd. Vandaar dat in alle productiviteitsconcepten review altijd een prominente plaats inneemt. Dus is de gulden regel: als je organiseer-plek of routine instelt denk dan ook gelijk over het onderhouden of reviewen. Zie voor een goede routine daarvoor: http://www.e-act.nl/ah/site?a=733&p=24737&h=126202