Waarom abstract formuleren je niet helpt
“Alle medewerkers zijn tevreden” is geen helder gewenst resulaat. Het is een formulering in de orde van “De wereld is een paradijs” (en dat duurt nog even). Veel te abstract en dus niet bruikbaar. Dat kan anders en beter.
Tijdens mijn Training Timemanagement | Personal Lean besteden we tijd aan het formuleren van resultaten. En dat is niet voor niets omdat het voor de meeste deelnemers nog niet zo eenvoudig is om te komen tot heldere visie-volle afspraken (‘je kunt iets voor je zien’). Ik ontdek steeds preciezer wat daar de oorzaak van is. Hieronder een paar gedachten + tips daarover.
Abstractie is de norm
We hebben op de middelbare school geleerd om ‘samen te vatten’. Dat is een andere manier om te zeggen dat je een algemene formulering zoekt die geldt voor alle zaken waar je het over hebt. Het effect is dat je abstracter gaat denken. Wanneer je vervolgens een aantal van je samenvatingen nog een keer gaat samenvatten tot een nog meer algemener categorie, dan kom je in een nog abstracter wereld terecht en ben je zo maar weg van de werkelijkheid.
Voorbeelden van ‘De wereld is een paradijs’ resultaten
- Alle medewerkers zijn tevreden.
- Iedereen voelt zich gewaardeerd.
- We zijn een topteam.
Een norm is nog geen resultaat.
‘Alle medewerkers zijn tevreden’ is een norm die je jezelf zou kunnen opleggen. Het betekent dat je misschien op enig moment kunt voldoen aan deze norm. De dag erna kun je er al weer vanaf zijn omdat er zich iets heeft voor gedaan waardoor een medewerker niet langer meer tevreden is. Kortom: als je ‘Alle medewerkers zijn tevreden’ als resultaat op zou nemen op je dashboard dan kun je dit resultaat nooit afvinken. Het is derhalve geen bruikbaar resultaat maar een norm waaraan je jezelf kunt toetsen.
Afpellen van lagen van abstractie
De kunst van het formuleren van afspraken wordt vaak gekoppeld aan SMART. Ik ben daar niet zo van (zie hier waarom). Ik zie meer in het afpellen van alle lagen van abstractie.
Dus in mijn voorbeeld ‘Alle medewerkers zijn tevreden’ zijn er een aantal abstracties:
1. alle
2. medewerkers
3 tevreden
de kunst is dus om hier terug te denken tot op het niveau van een resultaat waar ik iets mee kan.
Als ik dat doe, kom ik misschien uit op:
Er is op 1 januari een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder alle medewerkers van schaal 1 tot 3.
of
Ik heb voor 1 maart met de 14 medewerkers van mijn afdeling een gesprek gevoerd waar minimaal de vraag is gesteld: Ben je tevreden met je werk, de beloning en mijn stijl van leidinggeven?
Met een dergelijke concretisering kom ik tot een resultaat dat ik als eindpunt kan zien van een aantal acties. En dat werkt lekker (samen).
Vraag: Heb jij af en toe last van te abstracte doelen/resultaten? Heb je daar voorbeelden van? Oplossingen voor?
Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk