5 perspectieven van problemen in processen
Wie iets meer wil weten van Six Sigma en een bruikbaar Nederlandstalig overzicht wil hebben van deze verbetermethodologie kan het beste Lean Six Sigma Stap voor Stap van Ronald Does cs lezen. Het begrip Lean in de titel is niet terecht maar het is zeker Six Sigma stap voor stap.
In Six Sigma projecten is het in de eerste fase (Define) gebruikelijk om serieus stil te staan bij een eerste inschatting van de richting van het op te lossen probleem. Globaal kun je 5 verschillende perspectieven onderscheiden:
- Probleemperspectief
Hier gaat het om verspillingen, afschrijvingen, herbewerkingen, wachtrijen, problemen met het op tijd leveren. Betrouwbaarheid, snelheid, - Proces-revisie-perspectief
Verslechterde en verouderde processen; slecht geïntegreerde processen. Processen waarbij de capaciteit niet klopt met bemensing. - ‘Stem van de klant perspectief’
Ontevredenheid, klachten, verkoopkansen. - Financieel perspectief
Kosten door gebrekkige kwaliteit. Financiële verspillers. Kapitaal dat verstopt zit in voorraden. - Strategisch perspectief
Noodzakelijke veranderingen voortkomend uit strategische keuzes.
In een overzicht:
Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk