1 minuut workshop prioriteren
Stel dat je te veel te doen hebt voor de tijd die je beschikbaar hebt, welke zaken pak je dan als eerste aan? Het antwoord op deze vraag is bepalend voor de strategie die je bewust of onbewust kiest.
Niet handig is: gewoon beginnen met hard werken en hopen dat je het eind haalt (ook al proberen we natuurlijk bij tijd en wijle allemaal of het toch écht niet werkt).
Valkuil: Geen tijd nemen om overzicht te krijgen en na te denken over alles waarvan het lijkt dat het op je bordje ligt. Geen tijd nemen om te prioriteren is hetzelfde als achter de kippen aan blijven rennen en daardoor geen tijd hebben om het hek te maken. En dat is echt niet handig.
Wel handig is: Werken met het onderscheid tussen dringend en belangrijk in vier variaties.
Variant I: dringend en belangrijk
Komt van rechts en maakt een boel lawaai: direct doen.
Variant II: niet dringend en wel belangrijk
Zorgen dat het item niet opschuift naar wél dringend: dus plannen.
Variant III: wel dringend en niet belangrijk
Categorie burenhulp: heel kort tijd aan besteden en teruggeven aan degene voor wie het wel belangrijk is: bijstaan niet overnemen.
Variant IV: niet dringend en niet belangrijk
Geen tijd aan besteden als je een hoge stapel hebt maar …. evengoed wel regelmatig pauzeren
Ratio: Als je toch niet alles kunt doen kun je beter kort tijd besteden met nadenken over waar je je beperkte tijd, intelligentie en energie aan gaat besteden en waaraan niet.
Zie voor een uitgebreide beschrijving van deze manier van denken dit lange artikel.
Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk